Els mercats tenen cos i ànima. Estructures fortes, arquitectura que ens parla de l’abans i de l’ara. Mercats antics, mercats renovats, edificis històrics. Tots expliquen alguna cosa dels seus barris, del seu entorn i per tant, de la nostra història.
I per dins, són tot vivències. La dels comerciants arrelats al seus mercats i parades, la dels clients i clientes que fa anys i anys que en són fidels. La dels avis i àvies que han passat el llegat als seus néts: “La meva àvia ja comprava en aquesta peixateria abans de casar-se i tot”. Tot sovint són frases que ens vénen al cap. Eks pares,mares o avis ens presenten als paradistes ‘de tota la vida’ i ens ensenyen racons del mercat i anècdotes sobre com ha canviat tot en els darrers anys.
El cos i l’ànima dels mercats també té a veure amb els productes. Canvis de consum, generacionals, obertura de mirada al món, productes que vénen de ben a prop conviuen amb aquells que arriben d’altres contrades. Tot això és el mercat. La realitat de Barcelona.
A cada parada hi trobem un món. Productes que ens encanten, ens fan somiar amb aquell plat que prepararem, amb allò que de ben segur farà bé al nostre cos perquè es sa i de proximitat, perquè ens expliquen de primera mà d'on ve i què podem fer perquè a la cuina sigui un èxit. Sobretot, perquè en aquella acció de compra de cada dia, fem un acte de coneixement de l’entorn i fem barri: ens apropem a qui tenim al davant. Li preguntem consells, debatem sobre algun tema, ens felicitem les festes, les vacances... tot plegat és un petit món.
En aquests mesos quan l’activitat baixa perquè els torns de vacances se succeeixen, val la pena entrar-hi, descobrir com són en cos i ànima els nostres mercats i deixar-nos sorprendre potser, per aquella parada que mai havíem vist o per aquella altra d’un mercat més llunyà on mai havíem entrat.
El turisme gastronòmic està de moda, i nosaltres el podem fer sense moure’ns de Barcelona.
Afegeix un comentari