La campanya ‘Ciutat Vella, un lloc on viure’ reivindica l’educació, la vida en comunitat i l’economia de proximitat del districte

16/12/2022 - 07:54 h

El veïnat i les entitats de Ciutat Vella protagonitzen les noves càpsules de la campanya, una sèrie de peces audiovisuals on s’aborden diferents àmbits mitjançant imatges i testimonis.

Aquesta campanya és la continuació de la que es va engegar el 2021 i, en aquest cas, vol posar el focus en mostrar la diversitat i la riquesa present als nostres carrers, amb temàtiques que van des de la vida en comunitat fins a l’educació o l’economia de proximitat, i on el districte es concep com un espai obert, en què el veïnat es troba, celebra i comparteix.

En aquest sentit, els vídeos que ara es publiquen recullen una doble perspectiva:  la institucional, amb les coses que s’han fet i que s’estan fent amb els projectes i campanyes impulsats des del Districte; i la veïnal i associativa, donant veu al sentiment de pertinença als barris i les transformacions que s’hi estan vivint.

Vida comunitària

Davant d’un districte assetjat per l’especulació, el turisme massiu i els grans interessos econòmics, el principal valor de Ciutat Vella és la seva gent, i aquesta ha tirat endavant unes comunitats úniques a la ciutat, per la seva diversitat i reconeixement i respecte mutu, que han treballat en la construcció de respostes col·lectives a les necessitats materials, culturals, d’habitatge, de salut, etc. presents al districte. Tot plegat, s’ha aconseguit mitjançant la solidaritat, la lluita veïnal i la construcció comunitària col·lectiva; sense oblidar, és clar, els moments de celebració i catarsi que representen les Festes Majors dels barris i totes les festivitats que s’hi duen a terme.

El primer clip de la campanya està dedicat a la vida En Comunitat a Ciutat Vella, posant el focus a la vida veïnal. Recull multitud d’activitats que s’han enregistrat al llarg dels últims mesos (Festes Majors dels diferents barris, activitats veïnals com la Trobada de Gegants de la Barceloneta, projectes com l’òpera participativa La Gata Perduda, entre molts altres) i compta amb la participació de representants d’algunes de les entitats presents al districte. D’aquesta manera, s’ha entrevistat a la Mercè Amor i la Fátima Ahmed (Associació Intercultural Diàlegs de Dona), l’Andreu Ardèvol (societat coral El Girasol del Raval), la “Dati” Murdiati (participant del taller Cuines Comunitàries del Gòtic), el Carlos Arenas (Comissió de Festes de la Barceloneta) i el Jordi Papell (associació de veïns i veïnes del Casc Antic), per posar en valor el concepte de comunitat i explicar-nos en primera persona les seves vivències.

Educació

Ciutat Vella és un lloc ple d’oportunitats educatives, amb un entorn privilegiat pel que fa a patrimoni històric i on la comunitat educativa afavoreix un treball en xarxa per aconseguir un enriquiment intercultural i divers, una realitat present a tots els espais educatius dels quatre barris.

El segon vídeo, publicat a principis de gener, reivindica tot això gràcies al recull d’imatges de múltiples activitats i espais així com amb la participació de representants dels centres escolars, de les associacions de famílies, d’entitats arrelades al territori i de joves que han estudiat i s’han format als centres educatius de Ciutat Vella.

Viure i treballar

Ciutat Vella és un districte pioner en moltes iniciatives, com el programa de Baixos de Protecció Oficial o les rutes guiades ‘Redescobrim Ciutat Vella’, on s’innova per donar solucions creatives a les necessitats del veïnat, tot assumint els reptes i les oportunitats existents per afavorir el desenvolupament econòmic del districte així com la formació i l’ocupació.

Aquesta peça es publicarà en els pròxims mesos i mostra la diversitat cultural present al districte, on es remarca la importància de la diversificació econòmica i les oportunitats que genera l’economia de proximitat als veïns i veïnes. També es recullen les singularitats de cadascun dels barris, on el teixit comercial, laboral i col·laboratiu existent permet generar oportunitats molt diferents pel que fa al comerç, l’ocupació o l’economia social i solidària.

Antecedents

L’objectiu inicial quan es va engegar aquesta campanya l’any 2021, era posar en valor el resultat de les transformacions de l’espai públic, fruit de diferents processos participatius, que van culminar en un seguit de millores per a l’espai públic, un bé comú que cal cuidar entre tots i totes, amb el veïnat i la vida quotidiana de la ciutadania en el centre. Aquest és el cas, per exemple, de la plaça Sant Miquel (Gòtic), on el veïnat va tenir un paper rellevant en la definició de l’espai.