Veïns i veïnes de Ciutat Vella protagonitzen la nova campanya ‘Ciutat Vella, un lloc on viure’

21/10/2021 - 11:02 h

Veïns i veïnes de Ciutat Vella protagonitzen la nova campanya ‘Ciutat Vella, un lloc on viure’, una sèrie de càpsules realitzades pel districte on es recull el parer del veïnat sobre els canvis fets al districte per millorar la convivència, l’espai públic i el comerç de proximitat.

Els dos primers clips de la campanya es llançaran els propers dies a través de les xarxes socials i està previst llançar-ne de nous l’any vinent.

L’objectiu de la campanya és posar en valor el resultat de les transformacions, fruit de diferents processos participatius, que han culminat en un millor espai públic, un bé comú que cal cuidar entre tots i totes, amb el veïnat i la vida quotidiana de la ciutadania en el centre.

El regidor de Ciutat Vella, Jordi Rabassa, ha explicat que la campanya vol reivindicar els barris de Ciutat Vella com “espais on viure, trobar-se, relacionar-se, on hi hagi places i carrers on s’hi pugui jugar i parlar. En definitiva, reivindicar espais on fer vida de barri”. Amb aquests vídeos, el districte vol transmetre la voluntat de seguir escoltant a la ciutadania i per això es recullen també les propostes de millora que aporten els testimonis.

Actuacions a carrers i places

L’actuació urbanística a diferents espais urbans de Ciutat Vella és una de les línies d’actuació que està duent a terme el districte per enfortir el veïnatge i la vida comunitària per afavorir el comerç de proximitat promoure les activitats culturals i enfortir l’enxarxament dels equipaments de proximitat, entre els quals, les noves localitzacions dels centres d’atenció primària del Gòtic i del Raval Nord.

Aquestes transformacions s’han fet després de culminar processos de participació per a la construcció dels espais de la ciutadania, situant la vida quotidiana de les persones en el centre. Així ha estat, per exemple, al Pou de la Figuera, al Casc Antic o a la plaça Sant Miquel, al barri  Gòtic, on el veïnat ha tingut un paper rellevant en la definició dels espais. En aquests moments s’està treballant aquest procés participatiu amb el veïnat de la plaça del Doctor Fleming i de la Gardunya.

La campanya també vol ser un reconeixement a aquelles reivindicacions veïnals històriques que demandaven la recuperació dels espais pel veïnat en detriment dels cotxes i dels passavolants, reforçant la idea que Ciutat Vella ha de ser per als seus veïns i veïnes. En aquest sentit, es vol transmetre la idea que els grans canvis s’assoleixen amb petites intervencions. “És una altra manera de fer ciutat, lluny de les grans intervencions urbanístiques de dècades anteriors que reforça el sentiment de pertinença del veïnat, que mostra la riquesa dels nostres barris i genera la implicació de tothom en aquesta transformació”, ha explicat el regidor.

Comerç de proximitat

‘Ciutat Vella: un lloc on viure’ també recull el treball fet per donar suport al comerç de proximitat. Des del districte s’ha llançat ja la tercera edició del programa Baixos de Protecció Oficial, impulsat en col·laboració amb Barcelona Activa, amb l’objectiu de mobilitzar el parc de locals de propietat municipal per posar-los a disposició del comerç de proximitat i de l’activitat econòmica sostenible i plural. En aquesta convocatòria s’hi ofereixen 9 locals, que s’afegeixen als 16 que es van adjudicar en les dues anteriors convocatòries.

També s’ha impulsat una convocatòria per ampliar el número de locals municipals disponibles, que compta amb una convocatòria específica amb un pressupost de 6 milions d’euros per a la compra de baixos.

Dins de Ciutat Vella s’han definit quatre zones prioritàries. Al Gòtic, els voltants del carrer Avinyó, al Casc Antic els voltants del Pou de la Figuera, el Raval Sud al Raval i l’interior de la Barceloneta.

Finalment, el regidor Rabassa recorda que la pandèmia ha evidenciat la importància de la proximitat, les compres a prop de casa, l’enfortiment dels vincles socials, l’apropiació de les places per part de les persones residents, uns espais que havien perdut com a conseqüència de la massificació turística. “Cal incidir en el canvi de paradigma de ‘passar i consumir’ a ‘estar i viure’”, ha afegit.