Visitem el Museu Marítim de Barcelona per conèixer el cap dels Serveis Educatius del museu.

Ens trobem amb l'Ismael dels Serveis Educatius del MMB

dilluns, 16 d’octubre de 2017, 14.08 h

Hem visitat el Museu Marítim de Barcelona per parlar amb Ismael García, cap dels Serveis Educatius i que fa una vintena d’anys va arribar al museu combinant estudis i feina. Uns quants anys més tard, ja llicenciat en Prehistòria i Història Antiga, va entrar al Departament de Difusió del museu, on s’hauria d’encarregar de fer activitats per al públic en general i també per al públic escolar.

Quan vas arribar al museu ja coneixies el món de la navegació?

No, no el coneixia, però hi vaig entrar de seguida perquè el lloc i la feina m’agraden.

Quina oferta educativa oferiu als centres educatius?

La nostra oferta educativa va d’octubre a juny i se centra en dues àrees principals: la relacionada amb les exposicions, en què podem oferir activitats relacionades amb les exposicions que tinguem en aquell moment, tant les semipermanents, de llarga durada (cinc o sis anys), o les temporals, que duren uns sis o set mesos; i la de les activitats fixes, que estan relacionades amb les embarcacions.

El museu disposa d’embarcacions per fer activitats amb l’alumnat?

Sí, tenim d’embarcacions a la nostra disposició. Des del 1997 tenim el vaixell Santa Eulàlia, construït el 1918, amb el qual podem fer activitats al port i també navegar. A més, des del curs passat també disposem de la flota d’embarcacions del Consorci El Far, que es va dissoldre el 2016 i va ser absorbit, tant els seus programes com el seu personal, pel Museu Marítim de Barcelona. Amb les embarcacions del Consorci El Far ampliem la temàtica relacionada amb el medi ambient, la pesca i el món de la navegació actualment. Amb les barques petites fem activitats dins del port per explicar que és un espai per on entren i surten mercaderies.

Com organitzeu les activitats quan sortiu amb les embarcacions?

Normalment fan una part teòrica al museu i, després, surten a navegar. Són activitats i vivències, que entenem que és com es transmeten els coneixements, molt compartides i participatives entre professorat i alumnat, que van des del cicle inicial de primària fins a batxillerat. L’alumnat amb discapacitat també hi pot participar perquè l’espai està adaptat i tots van amb armilla.

El món del mar i la navegació es pot treballar transversalment?

Crec que és totalment transversal i intentem que els projectes educatius que dissenyem en els Serveis Educatius del museu siguin com més transversals millor. De vegades ens costa perquè els docents entenen aquest museu com un lloc on treballar la història; en canvi, des d’un vaixell es poden treballar moltes disciplines:

  • el medi ambient;
  • la tecnologia, perquè un vaixell és tecnologia pura!;
  • les matemàtiques, per saber quina és la posició d’un vaixell sobre una carta nàutica!;
  • la literatura, perquè les referències literàries en el món del mar són infinites!;
  • la llengua estrangera,
  • i també la història.

No obstant això, la concepció que es té d’aquest museu o del món del mar és al revés, primer la història i després tota la resta.

Per això intentem que vegin que el món del mar pot ser l’eix de treball de tot un curs, amb l’objectiu que sigui el centre educatiu el que s’hi impliqui, i no només el professorat. Creiem que és un esforç molt més profitós!

Quin tipus de material utilitzeu?

Com que no podem tocar el patrimoni, molt sovint fem reproduccions d’aquest patrimoni que estan força bé. Fem diverses activitats en què s’utilitzen reproduccions d’instruments de navegació. A l’exposició, els instruments originals que no es poden tocar són en una vitrina. En canvi, amb aquestes reproduccions dels instruments, fetes de fusta o metall, el que pretenem és que l’alumnat en conegui el funcionament utilitzant-los i no a partir d’una explicació.

D’altra banda, en alguna visita hem pogut disposar d’alguns objectes originals que són a la sala de reserva i no es poden visitar. En alguna visita concreta hem aconseguit que treguin algunes peces que els i les alumnes puguin veure.

Feu activitats en què es construeixen instruments de navegació?

Sí, hi ha una activitat que consisteix a aprendre a construir un instrument de navegació d’una manera molt elemental, però el funcionament és el mateix. Per exemple, construeixen un quadrant, un instrument de navegació que ja s’utilitzava al segle XIII, i després es fa la pràctica a l’exterior, on han de calcular l’alçària del monument a Colom.

I, a partir d’aquí, han de resoldre uns exercicis que tenen relació amb el que havien de fer els mariners quan havien de mesurar l’alçada del sol respecte de l’horitzó, que determinava la seva latitud.

Qui fa les reproduccions?

Les feien els modelistes. Abans teníem un taller de modelistes, però es van jubilar i actualment no en tenim. El modelisme és un ofici que s’està perdent. Treballaven molt bé, podien fer un astrolabi o una ballesta en un moment. Actualment, només queden restauradores que fan una feina magnífica, però se centren a restaurar peces, pintures i documents en paper que s’han deteriorat.

Teniu material audiovisual?

Una de les activitats que duem a terme des de fa molts anys és a dins d’un planetari inflable. Entre setmana es fan activitats per a públic escolar dins del planetari i el cap de setmana, per al públic en general.

Va començar com un espai on es feien sessions d’astronomia perquè està molt lligada a la navegació. Antigament, els mariners, quan navegaven en alta mar, es guiaven pels estels i gràcies a aquests instruments sabien on eren i cap on havien d’anar.

El planetari és una esfera amb un projector on les imatges es projecten sobre les parets; l’efecte és totalment tridimensional. El públic se situa a dins i se sent envoltat d’estels i constel·lacions. Actualment, s’hi projecten pel·lícules molt espectaculars. A l’exposició també tenim algun audiovisual, però estan més vinculats a exposicions concretes.

Quina exposició teniu actualment?

Les activitats que fem estan molt unides a les exposicions. Actualment presentem una exposició anomenada “Drassanes i galeres”, que explica la història de l’edifici i el tipus de vaixell que s’hi construïa: la galera. Aquesta exposició tindrà continuïtat amb una altra mostra que es farà l’any vinent, titulada “La Catalunya marítima”, que tractarà la navegació a Catalunya en el seu màxim esplendor als segles XVII, XVIII i XIX.  I en tenim una altra, “7 vaixells, 7 històries”, en la qual es van triar set models de vaixells i set temes diferents relacionats amb el món de la navegació:  l’esport i l’oci, el comerç marítim, el grans descobriments, els pirates, el conflicte al mar i el canvi tecnològic de la vela al vapor.

Utilitzeu el teatre com a base per a les vostres activitats?

Sí, sobretot en les activitats d’educació infantil. Els Serveis Educatius dissenyem les activitats, però la seva implementació es fa amb empreses externes. Una de les condicions que posem és que l’equip d’educadors tingui formació d’actor perquè en algunes activitats, com per exemple la de pirates, el llenguatge és molt teatral. Pensem que és un valor afegit en una activitat en què s’intenta que hi hagi molta emoció i participació dels infants.

Feu alguna activitat teatral relacionada amb el mar o la navegació?

Preparem activitats teatrals molt participatives sobre el món de les galeres perquè l’espai del museu és un escenari immillorable.

Fa un parell d’anys vam tenir la col·laboració de la companyia de teatre Dagoll Dagom en el marc de l’obra Mar i cel. Es va signar un acord entre la companyia de teatre i el museu per fer una activitat per a infants després d’haver vist l’obra. Allà eren espectadors i aquí eren actors. Aquesta activitat s’ha mantingut, tot i que l’obra ja no es fa, perquè la proposta ha funcionat molt bé.

Actualment, l’alumnat es divideix en grups i cada un fa un acte d’una obra de teatre que es va inventar aquí d'acord amb el que volíem explicar. Cada acte explica una temàtica diferent: els moriscos, les galeres, els galiots… Aquesta activitat es fa amb noies i nois de secundària i s’ho passen molt bé! Van una mica caracteritzats, amb algun element que identifica cada personatge i que els permet introduir-s’hi més ràpidament.

Creus que aprenent amb vivències s’aprèn més bé?

Nosaltres creiem que sí, que les experiències i vivències s’interioritzen molt més. Nosaltres no volem explicar, volem que els infants ho visquin. I que experimentin què significa pujar a bord d’un vaixell i hissar una vela estirant d’un cap i saber com costa pujar aquell pal…

Quantes activitats de navegació organitzeu?

Tenim algunes activitats de navegació. N’hi ha unes de curtes pel port, unes altres de més llargues per fora del port i una de molt llarga, que dura sis hores, per a l’alumnat de secundària. En aquesta darrera, les noies i nois porten el timó, se’ls marca una ruta a la carta de navegació i han de mantenir rumb en aquella ruta i desviar-se com menys millor. En una altra activitat s’allunyen una mica més de la costa i, amb la carta de navegació, identifiquen alguns elements marcats a la carta i els han de trobar en el paisatge. Un cop els han trobat i identificat, han d’esbrinar en quin punt de la carta es troba l’embarcació utilitzant les eines adients.

Participeu en el projecte “Apadrina el teu equipament”?

Sí, som un dels sis equipaments que vam començar en aquest projecte. Ens agrada molt perquè és el que entenem que han de ser els projectes de treball amb les escoles: projectes de llarga durada. No ha de ser la visita puntual al museu o a l’equipament, sinó que ha de ser una activitat en la qual la visita formi part d’aquesta activitat i no al revés. Ha de ser un projecte educatiu en què l’escola pot venir diverses vegades a treballar diferents aspectes d’aquell projecte.

Hem treballat amb diferents centres educatius de primària i de secundària com l’escola Vedruna Àngels, l’escola Collaso i Gil i l’institut Miquel Tarradell. Fa ja quatre anys que hi col·laborem i ens ha estat molt útil per conèixer centres educatius que no coneixíem. Ens ha servit, també, per conèixer el barri i obrir-nos al col·lectiu del Raval. Des que en formem part, ens relacionem molt més amb altres equipaments del Raval. I sorgeixen projectes entre equipaments com amb el CCCB i propostes per desenvolupar amb la Filmoteca de Catalunya. TotRaval és l’entitat que gestiona aquest fantàstic projecte!

Participeu també en el projecte “PictoEscriptura”?

Em va encantar aquest projecte! Vaig assistir a l’escola Castella per assessorar en temes de navegació els alumnes de 4t de primària. Les nenes i nens havien de fer un conte relacionat amb el mar combinant el dibuix i l’escriptura. Aquest conte el van començar a redactar i dissenyar entre tots els alumnes, però a partir d’un punt concret cada alumne el va acabar de la manera que va voler. Així, d’una història comuna van sorgir 25 històries diferents.

Es va crear un personatge que era en Grum, un grumet a qui enviaven correus perquè els respongués els dubtes que tenien. És clar era jo, en Grum, però ells no ho sabien.

Des del museu vam mirar d’organitzar una exposició al final del curs per mostrar tots els contes. L’exposició va durar un parell de mesos i va ser espectacular! El dia de la inauguració van venir tots els alumnes amb les seves famílies. Les nenes i nens van fer que la família i el seu entorn coneguessin el museu.

Aquests són els projectes que creiem que fan que s’obrin les portes i hi pugui haver un coneixement mutu, generar riquesa, coneixement i interacció.

Mostra’n menys