Qui som?

La Xarxa d’Escoles Històriques de Barcelona (XEHB) està formada per centres educatius públics de primària i secundària de la ciutat de Barcelona creats abans del 1939.

Tot i que tots els centres comparteixen la característica comuna d’haver-se fundat abans del 1939, tenen trets singulars tant pel que fa a la trajectòria, l’orientació pedagògica i el context històric de creació, com al patrimoni arquitectònic, al patrimoni moble i educatiu i al patrimoni documental.

Així, un grup important dels centres tenen l’origen en l’anomenat Patronat Escolar de Barcelona, constituït l’any 1922, però també estan incorporats a la xarxa d’instituts com el Menéndez y Pelayo, que té l’origen a la Mútua Escolar Blanquerna, creada l’any 1923, o l’Institut Jaume Balmes, que va ser el primer institut provincial inaugurat l’any 1857 i que destaca pel seu valuosíssim fons patrimonial, bibliogràfic i arxivístic.

A Ciutat Vella, els centres educatius de la Xarxa d’Escoles Històriques són les escoles Àngel Baixeras, Pere Vila i Collaso i Gil i l’Institut Verdaguer.

Quins objectius tenim?

1. Donar a conèixer (visualitzar) el patrimoni material (moble i immoble), arxivístic, bibliogràfic i immaterial (memòries col·lectives i individuals, fotografies, etcètera) dels centres educatius que formen la xarxa.

2.  Conservar i preservar aquest patrimoni.

3. Utilitzar aquest patrimoni amb finalitats didàctiques.

4. Utilitzar el patrimoni com una eina de cohesió i identificació de la comunitat escolar.

5. Valorar els corrents pedagògics i les trajectòries professionals dels i les mestres i de professors i professores de les etapes prefranquistes de l’educació a Catalunya.

Com ens coordinem i treballem?

Tot i que la xarxa té els orígens en el curs 2011-2012, des del curs 2014-2015 ha passat a coordinar-se amb el paraigua de tres institucions:

  • Centre d’Estudis del Patrimoni Arqueològic de la Prehistòria (CEPAP-UAB)
  • Departament de Didàctica de les Ciències Socials - Facultat d’Educació (UB)
  • Museu d’Història de Catalunya (MHCat)

El Camp d’Aprenentatge de Barcelona és el servei educatiu de referència de la xarxa.

Treball grupal

Les reunions de la xarxa s’alternen per oferir una bona coordinació i formació als membres en temes de conservació i didàctica, a les quals també es convida experts dels diferents camps que implica el treball de la xarxa. També s’estableixen col·laboracions amb institucions i entitats que permetin la preservació i difusió del ric patrimoni educatiu, bibliogràfic i arxivístic d’aquests centres i hi donin suport.

Treballem amb l’objectiu final de poder crear un museu de l’educació descentralitzat per reconèixer el valuós llegat que ens van deixar els centres educatius construïts en el marc anterior al 1939.

Projectes i activitats

Tots els projectes i les activitats que porten a terme els centres en relació amb els objectius de la XEHB es poden consultar a la nostra pàgina web

1. Programes d’aprenentatge intergeneracional entre alumnes i exalumnes del centre.

2. Publicació de llibres sobre els centres i biografies d’alguns dels mestres més rellevants.

3. Obres de teatre i dramatitzacions.

4. Blogs de l’alumnat sobre la història de les escoles i els instituts.

5. Projectes de catalogació del patrimoni educatiu i del fons bibliogràfic i arxivístic.

Projectes singulars

Un dels projectes singulars de Ciutat Vella és el de l'Escola Àngel Baixeras.

  • Projecte Patrimoniem:

Treball amb alumnat de 5è d’educació primària sobre les fonts orals, escrites, iconogràfiques i materials.

  • Projecte de memòria d’exalumnes:

Trobades i entrevistes d’alumnes actuals amb exalumnes, com és el cas de l’escriptor infantil i juvenil Enric Larreula. Es fa un treball previ de recerca a l’“arxiu museu” de l’escola, on es troben escrits i dibuixos dels exalumnes.

  • Projecte de catàleg del patrimoni de l’escola:

Localització de determinats mobles que es troben per tota l’escola, amb la finalitat de verificar el catàleg i fomentar les habilitats d’observació, mesura i catalogació.

Valoració final

La preservació del llegat escolar anterior al 1939 permet:

  • Crear un sentiment de valoració del centre educatiu.
  • Crear una cohesió de la comunitat escolar del centre per fer-lo més inclusiu.
  • Preservar un patrimoni material i immaterial que va marcar la identitat d’un país com Catalunya, a l’avantguarda en temes educatius.
  • Motivar l’alumnat perquè conegui el seu passat més pròxim.
  • Donar eines pròximes a l’alumnat per descobrir el seu propi passat.

Seguirem treballant pel ple reconeixement i la preservació d’aquest patrimoni, tot i el suport tècnic i institucional que encara requereix i la consecució del qual constitueix una de les tasques principals de la XEHB.

Mostra’n menys