L’OMIC segueix prestant els seus serveis de forma telemàtica, presencial i a través del telèfon 010. Les  consultes o reclamacions s'han de fer preferiblement de forma telemàtica.
Per a aquelles consultes o reclamacions que requereixin atenció presencial, cal concertar cita prèvia al portal de tràmits municipal ajuntament.barcelona.cat/cita/omic, trucant al 010, o als Quiosc de tràmits municipals

La IA i el metavers, protagonistes de la jornada del Dia Internacional de les Persones Consumidores de l'OMIC i la JACB

Amb motiu de la celebració del Dia Internacional dels Drets de les Persones Consumidores, l'Oficina Municipal d'Informació a les Persones Consumidores (OMIC) i la Junta Arbitral de Consum (JACB) de l'Ajuntament de Barcelona organitzen una taula rodona i de debat sobre els drets de les persones consumidores, la intel·ligència artificial i metavers. S'hi abordaran temes com:

..
29/02/2024 - 09:19 h - Comerç i mercats OMIC
  • L’impacte que pot tenir la intel·ligència artificial i el metavers en les nostres relacions de consum, en les nostres compres de béns o en la contractació de serveis. 
  • Quin paper jugarà el metavers en els processos de mediació de consum.
  • L’atenció i l’assessorament digital i virtual a les persones consumidores.

Així, la sessió servirà per tractar els canvis que ja estan provocant la intel·ligència artificial i el metavers en les relacions de consum: s’hi analitzarà l’impacte que tindran aquestes tecnologies; s’hi exposaran les principals aplicacions que tindrà en el camp del consum i s’hi assenyalaran els aspectes positius i els riscos d’aquestes noves tecnologies.

L’acte tindrà lloc el dilluns, 11 de març, de les 11:30 a les 13 h a la ronda de Sant Pau, 43-45, baixos.

La presentació de benvinguda anirà a càrrec de la Ima. Sra. Raquel Gil Eiroá regidora de Promoció Econòmica i Ocupació, Feminismes i Memòria Democràtica de l’Ajuntament de Barcelona. 

La taula rodona, que estarà moderada per l’OMIC de Barcelona, comptarà amb la participació de membres de l’Il·lustre Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB) i de l’Associació d’Usuaris de Bancs, Caixes i Assegurances (AICEC – ADICAE). Les persones ponents seran: 

  • Sílvia Pardo Prado, advocada membre de l’ICAB i mediadora en consum. 
  • Isabel Pons Laplana, tècnica en Serveis al Consumidor de l’AICEC-ADICAE.

Per tal de confirmar l’assistència, cal comunicar-ho a través del correu electrònic: consum@bcn.cat

Del consumidor analògic a l’e-consumer 5.0

Com a tema de fons de la jornada, hi planarà el projecte de Llei d’Intel·ligència Artificial de la Unió Europea La societat està evolucionant de forma imparable: es mou a un ritme sense precedents impulsada per les noves tecnologies. En poc temps, passarà de ser una societat 4.0 a una societat 5.0. El consumidor també canviarà: el perfil de consumidor analògic mutarà al de l’e-consumer 5.0. Això farà trontollar les formes de contractació: hi haurà nous drets, nous conflictes i noves formes per solucionar-los. Tot plegat, amb la incògnita afegida de com la llei europea (AI ACT) del sector que influirà en la definició del nou paradigma. 

Malgrat els dubtes, hi comencen a haver certeses. L’escenari que s’està obrint tindrà com a protagonistes elements com les xarxes socials, el blockchain, la tecnologia NFT, la intel·ligència artificial, els marketplaces, les llars connectades amb domòtica (IoT), les start-ups tecnològiques disruptives, el big data i el metavers. 

En aquest nou món, el consumidor hi serà molt present, però també hi estarà força perdut. És en aquests contextos encara sense legislació en els quals la mediació pot convertir-se en una eina favorable per a la bona entesa entre consumidors i empreses. 

Així doncs, al debat també s’hi tractaran aspectes del nou escenari, com: 

  • L’autentificació i la validació de les identitats del consumidor i de l’usuari en les transaccions. 
  • La personalitat única digital en la UE i què passa quan se surt fora del territori comunitari. 
  • La bretxa digital
  • La immutabilitat del blockchain davant els registres dels usuaris i consumidors. 
  • La falta de transparència en les dades que conté l’algoritme d’una IA per poder saber els criteris de presa de decisions que afecten la ciutadania i les persones consumidores. 
  • Un possible registre d’algoritmes. 
  • El metavers i la internalització de les relacions de consum. 
  • El dret de les persones consumidores a conèixer si es troba davant d’una intel·ligència artificial. 
  • Passar de la intermediació a la mediació en marketplaces i xarxes socials. 
  • Una responsabilitat tecnològica per a les IA en el dret de danys als consumidors. 
  • Drets com els ARCO i les obligacions de l’e-consumidor. 

Altres activitats pel Dia Internacional dels Drets de les Persones Consumidores

Més enllà d’aquesta activitat, hi ha altres entitats i organismes que també se sumen a la commemoració del Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores, que se celebra cada any el 15 de març. Anirem actualitzant aquest espai amb els seus actes.