L’OMIC segueix prestant els seus serveis de forma telemàtica, presencial i a través del telèfon 010. Les  consultes o reclamacions s'han de fer preferiblement de forma telemàtica.
Per a aquelles consultes o reclamacions que requereixin atenció presencial, cal concertar cita prèvia al portal de tràmits municipal ajuntament.barcelona.cat/cita/omic, trucant al 010, o als Quiosc de tràmits municipals

Les associacions de consum celebren conjuntament el dia internacional amb un acte a l'OMIC de Barcelona

El dimarts, 12 de març, les associacions de consum van celebrar el Dia Internacional dels Drets de les Persones Consumidores amb l'acte conjunt titulat Qui protegeix els drets bàsics de les persones consumidores?. L'esdeveniment, que va comptar amb el suport dels serveis públics de consum de l'Ajuntament de Barcelona, va omplir la seu de l'Oficina Municipal de les Persones Consumidores (OMIC) de Barcelona amb dues taules rodones. La primera, sobre l'increment del preu dels aliments. La segona, sobre la pujada dels lloguers.

..
19/03/2024 - 14:12 h

L’encarregat d’encetar l’acte, però, va ser Manel Vázquez, director de Serveis de Comerç, Restauració i Consum de l’Ajuntament de Barcelona. En el seu parlament de benvinguda, va destacar la importància de la col·laboració entre les associacions de persones consumidores i els serveis públics de consum: l’OMIC de Barcelona i la Junta Arbitral de Consum de Barcelona (JACB). “Tots treballem amb el mateix objectiu: fer que les relacions de consum entre consumidors i empreses siguin com més satisfactòries millor“, va apuntar. De la mateixa manera, va incidir en la voluntat de l’Ajuntament de Barcelona per seguir enfortint les polítiques públiques de consum, amb eines com les sessions informatives, l’oferiment d’equipaments municipals a les entitats i la convocatòria de subvencions per ajudar-les econòmicament. 

Tot seguit, Gerard Hernández, secretari general de FACUA Catalunya va presentar-hi Gaietà Sala, advocat i àrbitre de llarga experiència en el món del consum i de l’arbitratge, a més de president de la Junta Arbitral de Consum de Barcelona. Durant la seva intervenció, va lloar el paper que tenen les associacions de persones consumidores i va apostar per resoldre les controvèrsies de consum mitjançant eines com l’arbitratge.

L’acte va continuar amb les dues taules rodones. La primera es va centrar en l’alimentació, incloent-hi temes com l’increment del preu de la cistella de la compra, els productes de proximitat o l’alimentació saludable. En aquest debat, el doctor Abel Mariné, catedràtic emèrit jubilat de Nutrició i Bromatologia, va recordar que “la salut mai va ser tan bona com a la Segona Guerra Mundial, quan només es podien menjar productes de proximitat”. Per la seva banda, Laura Cuixart, representant del Col·legi de Nutricionistes, va recalcar la importància d’incorporar els llegums a la dieta, uns 3 o 4 cops per setmana. En l’exposició d‘Antonio Borràs, responsable de polítiques de qualitat alimentària d’Unió de Pagesos, va insistir en el fet que l’increment de preu dels aliments sovint no es tradueix en més guanys per al productor sinó per a l’intermediari. La taula va ser moderada per Matilde Torralba, presidenta de l’ACPB. 

La segona taula rodona va abordar el tema de l’habitatge, un àmbit en el qual darrerament hi ha hagut moltes novetats d’interès per als consumidors que volen comprar o llogar un immoble. En aquest sentit, Montse Torrent, assessora jurídica de l’OCUC, va recordar la necessitat que el consumidor busqui  sempre un parer previ a qualsevol operació immobiliària. Per la seva banda, Montserrat Junyent, assessora jurídica del Consell Català de Col·legis d’Agents de la Propietat Immobiliària, va subratllar la necessitat de crear un registre obligatori de tots els agents que intervenen en temes immobiliaris, tal com es descriu en la llei catalana 18/2007. En la mateixa direcció es va expressar Isidor Garcia, assessor de la Comissió Deontològica del Col·legi d’Administradors de Finques, que va defensar la col·legiació com un fonament per a donar garanties a les persones consumidores a l’hora de contractar un servei. La taula va ser moderada per Noemí Mascaraque, presidenta de la Federació de Consumidors UNAE. 

Les associacions de defensa dels drets de les persones consumidores que van organitzar la jornada van ser: la Federació Unió Cívica de Consumidors i Mestresses de Casa de Catalunya (UNAE), la Coordinadora d’Usuaris de la Sanitat, Consum l’Organització de Consumidors i Usuaris de Catalunya (OCUC), la Unió de Consumidors de Catalunya (UCC), l’Associació de Consumidors de la Província de Barcelona (ACPB), Facua Catalunya i l’Associació d’Usuaris de Bancs, Caixes i Assegurances de Catalunya (AICEC-ADICAE). L’acte va comptar amb el suport de l’OMIC i la JACB, els dos serveis públics de consum de l’Ajuntament de Barcelona.