La Via Trajana
En molt pocs anys, el barri ha mostrat dues configuracions molt diferents, les dues abocades a generar forts vincles i lligams entre les persones que hi viuen
Els edificis actuals de Via Trajana formen la segona configuració que ha tingut el barri al llarg de la seva història. Es tracta d’un conjunt residencial en blocs de pisos situat entre les vies del tren del Maresme i el carrer de Via Trajana, a tocar del límit administratiu entre Sant Adrià de Besòs i Barcelona.
Els blocs actuals, construïts i lliurats a cavall del segle passat i aquest, van representar un salt qualitatiu immens en relació als que van haver de ser enderrocats. A més, la nova urbanització generar una àmplia àrea verda que s’ha convertit en un punt de trobada únic.
De cap a cap de la ciutat
El barri de Via Trajana va néixer el 1953 per la necessitat d'allotjar les persones que vivien a les barraques en l’entorn de l’actual plaça de Maria Cristina. El trasllat el va provocar la celebració del Congrés Eucarístic Internacional, que havia de tenir lloc en aquell espai.
Aquell grup d'habitatges primigeni el formaven 18 blocs de dues plantes amb patis interiors. En total hi havia 656 habitatges, condemnats per la mala qualitat del formigó. A causa de l’aluminosi, el 1997 van ser enderrocats.
Reminiscència romana, vida barcelonina
La Via Trajana romana recorria la meitat sud de la península itàlica, tot i que un tram del Camí de Sant Jaume a Lleó també se’n diu i a Terra Santa hi ha una Via Trajana Nova. La denominació a Barcelona no és, per tant, una herència de l’imperi romà, sinó un homenatge sincer a l’emperador Marc Ulpi Trajà.