Nou pla per a impulsar la lectura
dt., 23/08/2022 - 13:12
Nou pla per a impulsar la lectura
La iniciativa, té l'objectiu d'analitzar els reptes actuals i de futur quant a l'hàbit lector
El Pla Nacional del Llibre i la Lectura és un pla elaborat per incrementar l’índex de lectura i l’hàbit lector.
La iniciativa, sota el lema “Llegim”, té l’objectiu d’analitzar els reptes actuals i de futur quant a l’hàbit lector i proposar mesures concretes per a promoure’l tant a curt com a mitjà termini, amb horitzons fixats el 2025 i 2030.
Els 10 principals àmbits de treball que ha d’abordar el pla són els següents:
- L’accés inicial a la lectura. Es reflexionarà i es faran propostes de millora sobre la lectura abans de l’escola i sobre la lectura al llarg de la trajectòria escolar.
- Diversitat i accés a la lectura. S’identificaran les dificultats d’accés, els programes i iniciatives existents, i també les mancances per abordar de manera específica tots els aspectes que han de garantir l’accessibilitat a la lectura, la millora de l’hàbit lector i el gust per la lectura.
- La creació literària. Es reflexionarà sobre la visibilitat i el reconeixement de la creació i sobre com acostar els creadors i la feina de creació a la societat, sobre els programes d’ajut i estímul a la creació i les eines de suport als creadors o els espais de creació de què es disposa.
- Espais de lectura. Es debatrà i es definirà com han de ser les biblioteques del segle XXI en general i, en particular, com han de ser les biblioteques escolars i les biblioteques universitàries. Serà amb l’objectiu d’acostar la lectura al màxim de gent.
- La mediació lectora. S’obrirà un debat sobre la formació inicial i continuada dels mediadors, sobre les eines i recursos de què disposen i sobre els que serien necessaris perquè puguin exercir la seva funció de manera òptima.
- La indústria. S’abordaran els aspectes de la indústria que tenen conseqüències directes en l’hàbit lector. Es tractarà sobre l’enfortiment de projectes empresarials privats, la internacionalització de les empreses o la transformació digital.
- La promoció de les llibreries i la lectura. Se centrarà en les accions i programes que desenvolupen les administracions i els agents, les institucions i entitats del sector del llibre i la lectura per captar l’atenció dels lectors i/o ampliar-ne el nombre.
- El reconeixement, la revaloració i el prestigi dels creadors i del llibre. Abordarà la necessitat de visibilitzar el valor del llibre i la lectura, així com la feina dels creadors.
- La visibilitat en els mitjans de comunicació i les xarxes socials. Es faran propostes sobre com millorar els índexs de lectura tant a través dels mitjans com de les xarxes.
- Calendari. S’estableix un ordre de les reunions dels grups de treball.
El Pla nacional del llibre i la lectura està coordinat per la Institució de les Lletres Catalanes i es duu a terme de manera mancomunada des dels departaments de Cultura i Educació amb la implicació del sector.