Oberta la convocatòria de subvencions per destinar habitatges del parc privat a famílies en situació d’emergència habitacional

17/09/2024 - 13:53 h

El Consorci de l’Habitatge de Barcelona ha obert la convocatòria de subvencions destinades a entitats gestores d’habitatges del mercat privat per acollir persones en situació d’emergència econòmica i social, i en risc d’exclusió residencial. Es destinaran 24 milions d’euros entre el 2024 i el 2027 (6 milions d’euros cada any).

És el primer cop que es convoquen aquests ajuts, que substitueixen els antics convenis amb les entitats. L’objectiu és donar un impuls i augmentar el nombre d’habitatges socials a la ciutat per oferir una solució a la ciutadania que no té accés a un habitatge digne o que està en risc de perdre’l.

Les beneficiàries d’aquestes subvencions són entitats sense ànim de lucre que són propietàries o titulars d’un habitatge que hagin posat a disposició de la Mesa d’Emergència de Barcelona o del Servei ‘Primer la Llar’. Les bases reguladores contemplen les següents excepcions:

  • Habitatges de titularitat pública administrats o gestionats per la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona o altres entitats públiques.
  • Quan el propietari estigui obligat a oferir:
    • Un lloguer social en relació amb l’habitatge, d’acord amb l’actual normativa.
    • Un contracte d’arrendament o altra obligació de dret públic fonamentada en l’interès general a les persones ocupants d’un habitatge que estigui en risc de pèrdua.

Per a Joan Ramon Riera, comissionat d’Habitatge de l’Ajuntament de Barcelona, “permet dur 450 habitatges del mercat privat al parc públic a la vegada que fa possible atendre a les famílies més vulnerables que ho requereixen”.

Les sol·licituds s’han de presentar en imprès normalitzat, degudament formalitzades i signades per la/es entitat/s sol·licitant/s de la subvenció. A més, s’haurà d’aportar una relació normalitzada dels habitatges que posin o hagin posat a disposició de la Mesa d’Emergència de Barcelona o del Servei ‘Primer la Llar’ així com una declaració responsable, segons model normalitzat i degudament signada, mitjançant la qual s’acrediti el compliment per part dels sol·licitants dels requisits previstos a les bases reguladores.

Les entitats gestores que obtinguin l’ajut rebran:

  • Una subvenció per al pagament de la diferència entre el cànon o renda dels habitatges i la renda que haurien d’abonar les unitats de convivència, segons els imports fixats a les bases reguladores.
  • Una subvenció per cobrir les despeses de gestió i manteniment dels habitatges, segons els imports establerts a les bases reguladores.

Els requisits, les incompatibilitats i tota la informació sobre quina documentació s’ha de presentar es poden consultar a les bases reguladores.

Les entitats interessades poden presentar la sol·licitud fins al 30 de setembre del 2024 a les 14.30 h (el termini d’admissió de sol·licituds de les subvencions es podrà tancar en una data anterior en funció de les disponibilitats pressupostàries).