El 8 de març de 1999 va entrar en vigor la “Declaració sobre el dret i el deure dels individus, grups i institucions de promoure i protegir els drets humans i les llibertats fonamentals universalment reconeguts”. Aquesta declaració va definir el rol de defensores i defensors dels drets humans en el primer article, afirmant el següent:
“Qualsevol persona té dret, individualment i col·lectivament, a promoure i procurar la protecció i realització dels drets humans i les llibertats fonamentals a escala nacional i internacional.”
En el marc del Dia Internacional de les Defensores de Drets Humans, el 29 de novembre, publiquem les guies pedagògiques “Parlem Amb Defensores”. Es tracta d’un material educatiu dirigit al professorat de secundària en què es proposen activitats per a realitzar a l’aula. Es convida l’alumnat a reflexionar sobre qui són les persones defensores, quina és la seva tasca, per què és important promoure, protegir i garantir els drets humans i com es pot contribuir al reconeixement dels drets des de la comunitat educativa.
A partir d’entrevistes en vídeo a cinc persones defensores, es plantegen diferents temàtiques vinculades a la protecció dels drets humans.
Cada guia està formada per un apartat general (que és el mateix a les cinc guies) amb informació conceptual i analítica sobre la importància de les persones defensores de drets humans; un segon apartat específic, amb una proposta de dinàmiques vinculades a la tasca de cada persona defensora i, finalment, informació complementària perquè el professorat pugui aprofundir en cadascuna de les temàtiques.
Així doncs, les guies posen el focus en:
1. Antiracisme: Denise Duncan, directora teatral, actriu i dramaturga, se centra en la inclusió de l’antiracisme a la seva feina.
2. Dret a la Pau: Emma Pritchard és coordinadora de la xarxa de joves IPB Youth Network i activista per la pau. Parla del dret a la pau i de quin és el paper del jovent en aquest sentit.
3. Migració i Frontera: Helena Maleno, defensora de drets humans al col·lectiu Caminando Fronteras, s’enfoca en la situació de de les persones que migren i en les fronteres i obstacles a què han de fer front.
4. Treball de la llar i de les cures: Lissette Fernández és membre de Sindillar, el Sindicat independent de treballadores de la llar i de les cures de Barcelona. Convida a reflexionar sobre els drets de les treballadores de la llar i de les cures en contextos de racisme i migració.
5. Per una comunicació sense violència: Tony Robinson és editor a Pressenza, una agència de premsa dedicada a la comunicació de pau. La seva guia se centra en la importància de la comunicació per la pau, els drets humans i la no-violència.
Aquestes cinc guies són les primeres que s’han publicat, però properament en vindran dues més: una sobre diversitat funcional i l’altra sobre migració i drets LGTBI.
Si tens algun dubte, pots escriure’ns a formacio.crdh@bcn.cat i mirarem d’orientar-te.