L’avinguda Meridiana funciona actualment com una autopista urbana per on passen uns cent mil vehicles cada dia, que la converteixen en una barrera per als veïns i veïnes que hi viuen al voltant.
La remodelació integral perquè l’avinguda esdevingui un espai més verd i agradable i amb menys contaminació acústica ha estat una demanda històrica de les entitats veïnals, que treballen des del territori també amb la Taula de Participació de la Meridiana.
El primer tram que es reformarà és el comprès entre la plaça de les Glòries i el carrer de Mallorca, on es guanyaran 52.000 metres quadrats d’espai públic, amb una rambla central amb arbrat, zones de passejada i d’estada i carrils bici segregats, així com voreres més amples i més verd urbà.
“La transformació de la Meridiana és un deute històric amb una part oblidada de la ciutat i una reivindicació dels veïns i veïnes, que reclamen que l’avinguda sigui un espai més humà i cívic, i no una autopista urbana com ho és ara”, ha remarcat la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz.
Tram Glòries-Aragó
La rambla central de l’avinguda que hi ha actualment es remodelarà per fomentar-ne l’ús i donar continuïtat al futur gran parc de la Canòpia de la plaça de les Glòries. Tindrà 16 metres d’amplada, un espai de passejada amb arbrat i carrils bici a cada banda, a la calçada i segregats. Els carrils de circulació passaran de tres a dos per sentit, l’un per als vehicles privats i l’altre per als autobusos.
Tram Aragó-València
S’incorporarà un carril bici bidireccional i segregat a la rambla central de 9,60 metres d’amplada. A la calçada es reduiran els carrils de circulació a tres per sentit, un menys que ara.
Tram València-Mallorca
En aquest tram es construirà de zero la rambla central amb vegetació i un carril bici bidireccional integrat. A la calçada hi haurà un carril bus per sentit i dos carrils de circulació d’entrada —se n’eliminarà un— i tres de sortida, com hi ha actualment.
Sense afectacions en la mobilitat
Un estudi municipal avala els canvis en aquest primer tram pel que fa a la mobilitat i conclou que en general no es veurà afectada. La intervenció començarà al juny, les obres estaran enllestides el març del 2019 i tindran un pressupost d’11 milions d’euros.
Més mesures per a una transformació global
La remodelació de l’avinguda des del carrer de Mallorca fins al passeig de Fabra i Puig es troba actualment en fase d’estudi i de treball amb el territori, i l’objectiu és executar la reforma quan acabin les obres del primer tram.
Mentrestant, però, s’aplicaran mesures per millorar la seguretat i la mobilitat d’aquest tram. En concret, de cara a l’estiu s’estrenyeran els carrils de circulació per ampliar l’espai per als vianants a la mitjana central, i s’habilitarà un nou intercanviador d’autobusos interurbans a la Sagrera, a tocar de la parada de busos urbans, metro i rodalies.
A més, des del consistori es demanarà que s’executin altres actuacions fora del terme municipal de Barcelona que s’han de realitzar conjuntament amb altres administracions: més oferta de rodalies, un carril bus a la C-17, millor gestió del carril bus-VAO de la C-58 o pàrquing de cotxes a Parets del Vallès i Barberà del Vallès, entre d’altres.