Embargaments

L’embargament és la retenció de béns de la persona obligada al pagament per ordre d'una autoritat, com a conseqüència d’un deute pendent.

Per saber quin és el deute que es té amb l'Ajuntament es pot fer servir: 

L’ordre de l’embargament està regulada a l’article 169.2 LGT. Aquest article estableix que: 

Si l'Administració i la persona obligada tributària no acorden un altre ordre diferent, l'apartat 4 disposa que s'han d'embargar els béns de la persona obligada tenint en compte: la major facilitat d'alienació dels bens i la menor onerositat o càrrega d'aquest embargament per a el/la obligat/da.

Si és molt difícil o impossible aplicar els criteris establerts al paràgraf anterior, els béns s'han d'embargar seguint aquest ordre:

  1. Diners en efectiu o en comptes oberts en entitats de crèdit.
  2. Crèdits, efectes, valors i drets executables a l'acte o a curt termini (< 6 mesos).Vehicles.
  3. Sous, salaris i pensions.
  4. Béns immobles.
  5. Interessos, rendes i fruits de tota espècie.
  6. Establiments mercantils o industrials.
  7. Metalls preciosos, pedres fines, joieria, orfebreria i antiguitats.
  8. Béns mobles i semovents.
  9. Crèdits, efectes, valors i drets executables a llarg termini (> 6 mesos).

Així doncs, s'han d'embargar successivament, seguint l'ordre anterior, els béns i drets que l'administració tributària municipal conegui en aquell moment fins que consideri que el deute està cobert.

Aquest ordre de preferència dels embargaments pot variar a petició del deutor.

La diligència d’embargament és el document en què es documenta l’embargament.

Cada actuació d’embargament s’ha de documentar en una diligència que s’ha de notificar a la persona a qui afecti l'embargament.


Notificació de la diligència a la persona obligada tributària i a les terceres persones interessades.

La diligència s’ha de notificar a les següents persones:

a) El/la deutor/a.

b) El/la tercer/a titular, posseïdor o dipositari dels béns.

c) El cònjuge de l'obligat al pagament, encara que només en dos supòsits:
  c.1) Quan el bé immoble sigui en règim de guanys.
  c.2) Quan el bé sigui l'habitatge habitual del matrimoni, encara que es tracti d'un element privatiu del cònjuge deutor.

d) Les persones copropietàries i cotitulars.

e) Les persones titulars de càrregues posteriors a l'anotació d'embargament, però anteriors a la nota marginal d'expedició.

L'Administració sol·licitarà que es practiqui l'anotació preventiva de l'embargament de béns immobles i dels drets sobre aquests béns al Registre de la Propietat que correspongui (84.1 RGR).

A aquest efecte, l'òrgan de recaptació competent expedirà un manament dirigit al registrador, d'acord amb el que estableix la legislació hipotecària i l'article del RGR. En aquest manament se sol·licitarà, a més, que es lliuri una certificació de les càrregues que figurin al registre sobre cada finca.

Veient la certificació s’ha de comprovar que s'han ft totes les notificacions que exigeix la normativa. Si no n'hi ha, s'han de parcticar. 

  • Si el deute està pagat o ja ha prescrit el dret a exigir-ne el pagament.
  • Si falta la notificació de la provisió de constrenyiment.
  • Si s’han incomplert les normes reguladores de l'embargament segons la Llei general tributària.
  • Si s’ha suspès el procediment de recaptació.

L’objecte de l’embargament és el diner de curs legal.

Si teniu deutes pendents amb la hisenda municipal, l’Ajuntament de Barcelona ordena a la vostra entitat bancària que es faci una retenció en el vostre compte. I l'entitat haurà de tenir els diners retinguts durant 20 dies naturals.

L'Institut Municpal d'Hisenda enviarà la notifació de la diligència d'embargament. Aquesta notificació inclou informació detallada de la quantitat embargada, així com la informació detallada del número de compte bancari, de l’import i del detall del deute que s’ha cobert.

Aquestes retencions es fan en virtut del conveni de col·laboració entre l'Agència Tributària de Catalunya i l'Institut Municipal d'Hisenda de Barcelona sobre els embargaments que s'han de dur a terme fora del municipi de Barcelona.

 

En virtut de l'adhesió de l'Ajuntament de Barcelona al conveni subscrit entre l'Agència Estatal d'Administració Tributària i la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (amb la finalitat, entre d'altres, de cobrar els deutes tributaris i les multes de trànsit impagades mitjançant l'embargament de les devolucions d'IRPF, IVA, Impost de societats, etc.), es poden embargar totalment o parcialment les devolucions que tramiti l'Agència Tributària.

L’embargament de sous, salaris i pensions s’ha de fer tenint en compte els límits establerts en l’article 607 de la Llei d’enjudiciament civil, en relació amb el salari mínim interprofessional (SMI).

L'SMI per a l'any 2024 és de 1.134 euros.

Percentatges d'embargament:

  • 1r SMI: INEMBARGABLE.
  • 2n SMI: 30%
  • 3r SMI: 50%
  • 4t SMI: 60%
  • 5è SMI: 75%
  • 6è i posteriors SMI: 90%

No es pot embargar l'import de l'SMI. A la paga ordinària se us descomptarà "1 SMI" i a partir d'aquí s'aplicaran els percentatges d'embargament. A les pagues extraordinàries d'estiu i de Nadal es descomptaran "2 SMI" i s'aplicaran els percentatges d'embargament. En el cas que les pagues extres estiguin prorratejades, l'SMI es descomptarà calculant el resultat de multiplicar aquest per 14 i dividir-lo entre 12.

L’embargament es documenta en una diligència i es notifica a la persona deutora i a la pagadora. Aquesta última està obligada a fer la retenció de la quantitat corresponent, i a ingressar-la en els comptes de titularitat municipal.

Si la persona deutora és beneficia de més d’un sou, salari o pensió, aquests ingressos s'han d'acumular per deduir una sola vegada la part inembargable.

Un cop cobert el deute, l’òrgan de recaptació ha de comunicar a la persona pagadora la suspensió de les retencions.

Podeu accedir al tràmit online que us permet si sou persona pagadora d’una nòmina o persona llogatera, que heu rebut una diligència d’embargament de sous i salaris o una diligència d’embargament de lloguers, generar vosaltres mateixos la carta de pagament i efectuar-lo  i adjuntar documentació.

Quan es fa un embargament en un compte corrent, s’embarga sobre l’estalvi existent en el moment de fer la retenció:

Si l’estalvi no procedeix de sou, salari o pensió, es pot embargar la totalitat d’aquest estalvi.

Si l’estalvi només procedeix de sou, salari o pensió, es pot embargar tot l’estalvi existent abans de la data d’ingrés del sou salari o pensió en el mes en què es fa la retenció o en el mes anterior. 

Només es pot retenir l’import establert en l’article 607 de la Llei d’enjudiciament civil, que fixa uns trams màxims en funció del salari mínim interprofessional (SMI). 

L'SMI per a l'any 2024 és de 1.134 euros.

Quan els imports ingressats consten a nom de més d'una persona titular (en el cas de comptes de titularitat indiferent o de titularitat conjunta mancomunada), es divideix el saldo del compte en parts iguals. I només s'embarga la part corresponent a la persona deutora, llevat que es provi una titularitat material diferent.

En els embargaments de béns immobles, cal que l’immoble sigui propietat de la persona deutora. 

Quan es tracta d'automòbils, camions, motocicletes o altres vehicles, l'embargament es notifica a la persona que està obligada al pagament. 

D'altra banda, sempre que l’embargament afecti béns que es poden inscriure al Registre de Béns Mobles, l’òrgan de recaptació competent ha d’expedir un manament d’anotació preventiva d’embargament.

En el cas de retenció en compte

Un cop transcorreguts els 20 dies de la retenció, l'entitat bancària retira els diners del vostre compte i l’ingressa a l'Ajuntament.  Si l'import embargat no correspon a la totalitat del deute:

  • L'Ajuntament embargarà de nou comptes, vehicles, immobles, sous, etc.
  • Es pot pagar a terminis la resta del deute
     

En el cas de vehicles i béns immobles

  • Podeu pagar l'import de l'embargament. Consulteu els canals d'atenció per fer-ho. Una vegada s’ha pagat, l'Institut Municipal d’Hisenda procedirà a l'aixecament de l'embargament.
  • Es pot pagar a terminis.

Telèfon
Podeu trucar al telèfon 010, gratuït, i al telèfon 931 537 010 des de fora de l'àrea metropolitana de Barcelona.


Podeu presentar un recurs d'alçada, amb efectes de reposició, en el termini d'un mes que es compta a partir del dia següent de rebre la notificació de la diligència d'embargament. Es pot presentar per:

  • Registre electrònic.
  • Registres municipals: amb cita prèvia.
  • Registres de l’administració de l’Estat o de la Generalitat.
  • Correu certificat: a qualsevol oficina de Correus.

Avís: la presentació d'un recurs no paralitza el procediment, a no ser que es sol·liciti la suspensió i s'acompanyi d'un aval bancari o garantia suficient per l'import del deute impugnat.

La subhasta pública és el procediment ordinari d'alienació dels béns i drets embargats per tal de cobrir el dèbit perseguit, recàrrec, interessos i costes del procediment. El/la gerent/a de l'Institut Municipal d'Hisenda és qui acorda l'alienació dels béns embargats.

  • Notificació de l’acord d’alienació: es notifica a l'obligat al pagament, al seu cònjuge ( si es tracta de béns de guanys o de l'habitatge habitual), als creditors hipotecaris o pignoratius, als copropietaris i dipositaris i, en general, a tota persona titular de dret inscrit en el registre públic corresponent, amb posterioritat al dret de l'Ajuntament.
  • Taula de la subhasta: la presideix el gerent de l'Institut Municipal d'Hisenda (que pot delegar les seves atribucions) i la componen, a més, el secretari delegat de l'Institut Municipal d'Hisenda com a secretari de la Mesa i tres vocals: l'interventor general de l'Ajuntament o persona en qui delega i dos membres del personal de l’Institut designats pel gerent de l'Institut Municipal d'Hisenda.


En el cas d’un vehicle que no s'adjudiqui la persona titular, el podrà recuperar pagant les despeses de dipòsit i grua si s'escau. El deute continuarà pendent de pagament. Si no ho recupera, el vehicle serà destruït.

  • Suspensió de la subhasta: l'administració tributària municipal ha d'alliberar els béns embargats, en qualsevol moment abans de l’adjudicació, si l'obligat extingeix el deute tributari i les costes del procediment de constrenyiment.
  • El procediment de constrenyiment pot concloure amb l'adjudicació de béns a l'Ajuntament quan es tracti de béns immobles o béns mobles, l'adjudicació dels quals pugui interessar a l'Administració tributària municipal i no s'hagin adjudicat en el procediment d'alienació.
Darrera actualització: