L’OMIC segueix prestant els seus serveis de forma telemàtica, presencial i a través del telèfon 010. Les consultes o reclamacions s'han de fer preferiblement de forma telemàtica. Per a aquelles consultes o reclamacions que requereixin atenció presencial, cal concertar cita prèvia al portal de tràmits municipal cita prèvia, trucant al 010, o als Quiosc de tràmits municipals.
Consells de consum per a les vacances d'estiu: què convé tenir en compte?
Una de les principals recomanacions és revisar molt bé les condicions de contractació dels serveis relacionats amb un viatge, especialment les condicions aplicables en cas d’anul·lació.
Contractació de viatges
Abans de contractar qualsevol servei relacionat amb un viatge, informa’t bé de totes les seves característiques: horaris, mitjans de transport i possibles enllaços, categoria dels allotjaments, si cal visat o passaport, i quins són els requisits sanitaris del país de destí. També és important que sàpigues què inclou exactament el preu: vols, taxes d’aeroport, trasllats, àpats, excursions, etc.
Revisa amb atenció les condicions d’anul·lació. Si no pots fer el viatge per un motiu que no és responsabilitat de l’empresa, se t’aplicaran les condicions pactades en el moment de la contractació, que poden variar: cancel·lació gratuïta, penalitzacions, canvis de data, bons de compensació, etc. En canvi, si és l’empresa qui cancel·la el servei, tens dret al reemborsament total de l’import pagat.
Si optes per un paquet de viatge -és a dir, un conjunt de serveis oferts a un preu global-, assegura’t que l’empresa compta amb una assegurança d’insolvència. Aquesta garantia serveix per protegir-te en cas de fallida i permet recuperar els diners o assegurar l’execució del viatge. Hauria de constar al contracte (amb un número de pòlissa, per exemple) o bé acreditar-se mitjançant una declaració responsable. Recorda també que, si viatges per la UE, tens dret a la Targeta Sanitària Europea. La pots demanar gratuïtament al web de la Seguretat Social. Desconfia de les pàgines que cobren per aquest tràmit.
Reserva d’apartaments turístics per internet
Quan reservis un allotjament en línia, tria sempre portals segurs i fiables, preferiblement que coneguis o dels quals tinguis bones referències. Abans de fer la reserva, consulta les opinions d’altres usuaris. Compara preus i desconfia de les ofertes massa atractives: podrien ser fraudulentes. I molt important: no facis cap gestió ni cap pagament fora del web on has trobat l’oferta, encara que t’ho proposi el propietari.
Assegurances de viatge
Si tens pensat contractar una assegurança -o si ja en tens una-, revisa bé les condicions de la pòlissa: comprova què cobreix i què no. És essencial que inclogui les situacions per les quals la contractes (com despeses mèdiques, cancel·lacions, etc.).
I si necessites fer-la servir, contacta amb el servei d’atenció al client de l’asseguradora per iniciar el procés de reclamació.
Ús del telèfon mòbil a l’estranger
Dins de la Unió Europea, pots fer trucades i enviar SMS al mateix preu que a casa. Per a l’ús de dades mòbils, consulta amb la teva operadora si tens algun límit durant l’estada a Europa. Fora de la UE no hi ha regulació específica, així que és recomanable informar-se bé de les tarifes aplicables per fer trucades, rebre-les o navegar a internet. Tingues present que països com el Regne Unit, Andorra, Suïssa o Mònaco no formen part de la UE.
Per evitar despeses imprevistes, pots comprar una targeta SIM de prepagament al país de destí o desactivar les dades del mòbil i connectar-te només a xarxes wifi segures.
Trobaràs tota la informació ampliada a l’apartat Contractació de viatges de l’OMIC de Barcelona o a la pàgina web de l’Agència Catalana del Consum.