El programa es va implantar a Catalunya el curs 1998-99, impartint tallers de diferents especialitats artístiques, amb l’objectiu de fer arribar els llenguatges artístics, no només la música, a tots els ciutadans, basant-se en quatre principis bàsics:

  • L’art iguala tots els individus (l’idioma no és un obstacle).
  • La pràctica dels llenguatges artístics és un instrument pedagògic que facilita la integració social dels nens i nenes més desfavorits.
  • La realitat intercultural de la nostra societat suposa una gran riquesa que no sempre se sap aprofitar. L’aplicació del programa MUS-E amb els infants i adolescents facilita la lluita contra el racisme i fomenta la tolerància. També és una manera de conèixer la multiculturalitat i, en conseqüència, d’aprendre a respectar-la.
  • La sensibilitat artística i la creativitat són capacitats que ajuden la maduresa integral i global dels infants.

Pel que fa a la concreció al barri del Besòs i el Maresme, i atès que es tracta d’una zona educativa on viuen majoritàriament famílies d’ètnia gitana i un flux molt important d’immigrants d’arreu del món, amb les dificultats que comporta per la seva adaptació i integració trobem interessant que, des de l’art i amb unes metodologies concretes, hi hagi un treball de diàleg i de punt de trobada de diferents cultures des del respecte a la diversitat, ajudant a la prevenció de la violència, l’afavoriment de la convivència escolar, fomentant la tolerància, el respecte envers les altres cultures i la diversitat.