Els tres programes de suport educatiu promoguts pel Consorci d’Educació reprenen les activitats extraescolars aquest mes de gener per tal de consolidar aprenentatges i hàbits de treball, empoderar l’alumnat i les famílies, i millorar les competències lingüístiques.
S’emmarquen en l’estratègia municipal per garantir que tots els infants i joves, especialment els que es troben en situació de vulnerabilitat, tinguin accés a un mínim de dues tardes d’activitats extraescolars assequibles, de qualitat i de barri. L’objectiu és reduir les desigualtats en les oportunitats educatives fora de l’escola, tal com recull l’Estratègia cap a una política de tardes en barris educadors.
Enguany el nombre de centres que ofereix aquests programes s’incrementa i passa dels 53 del curs passat (31 centres de primària i 22 de secundària) als 92 de l’actual (60 de primària i 32 de secundària). En total en prendran part 2.560 alumnes. El pressupost total per al curs 2021-2022 és d’1.033.496,26 euros, finançats per l’Ajuntament de Barcelona.
Una altra novetat és la incorporació en el projecte de la Fundació Pere Tarrés, que s’encarregarà d’avaluar i fer el seguiment dels programes. A més, es professionalitzen els perfils professionals que hi participen, ja que la Fundació Pere Tarrés contracta els “amics grans”, “great friends”, mentors i coordinadors dels programes. La formació dels perfils professionals per iniciar els programes als centres és a càrrec de la Fundació Empieza por Educar.
Reforç escolar, anglès i cultura escolar
El programa “Èxit. Acompanyament educatiu” ofereix reforç escolar i acompanyament educatiu en horari extraescolar a l’alumnat de cinquè i sisè de primària i de primer a quart de secundària. A les sessions, que tenen lloc dues tardes a la setmana, hi prenen protagonisme els “amics grans”, que acompanyen l’alumnat, hi estableixen llaços de confiança i esdevenen un model de referència positiu.
“Speak Up” treballa per millorar la competència lingüística oral en llengua anglesa i es desenvolupa en els centres d’educació secundària, dues tardes a la setmana. El programa té el suport de l’Escola Oficial d’Idiomes (EOI) Drassanes i els “great friends”, que també reben sessions d’assessorament i formació.
El programa “Tangram” acompanya i empodera infants i les seves famílies per promoure l’èxit escolar en l’educació primària, principalment en els cursos de primer i segon. Amb l’objectiu d’acostar i donar a conèixer a les famílies la cultura escolar dels centres educatius de la ciutat, s’estableix la figura d’un mentor o mentora que fa sessions d’una hora i mitja amb l’alumnat en parelles un dia a la setmana i els divendres hi ha sessions grupals amb els alumnes i les seves famílies.