Els ensenyaments obligatoris han iniciat el curs el dilluns 9 de setembre. Enguany, el sistema educatiu de la ciutat escolaritzarà un total de 167.533 infants i joves, 1.463 menys que el curs anterior, i hi haurà un 2,2% més de dotacions de docents que l’any passat.
El 2024 també és l’any en què l’Escola Auditori estrena seu definitiva sis anys després de la creació del centre. Els espais són diàfans, amb llum natural i color blanc, amb mobles de fusta i moltes plantes. La zona d’esbarjo compta amb tobogans, pistes de futbol i bàsquet, un sorral i diversos espais de joc diferenciades. L’edifici estrena també l’aerotèrmia. Actualment compta amb 306 infants, des d’infantil fins a quart de primària.
Recentment, des del Consorci d’Educació s’han impulsat diverses actuacions per millorar la xarxa d’equipaments de la ciutat, entre les quals hi ha una gran actuació feta a l’Escola Prim. També s’han fet obres a 12 patis escolars a través de Transformem els patis. I a través del Pla Clima Escola s’han iniciat obres aquest estiu a 24 centres.
Programes educatius destacats
Per al curs 2024-2025 continuen les aules d’acollida accelerada (AAA), un programa iniciat el curs passat i dissenyat per millorar l’acompanyament i l’èxit educatiu de l’alumnat nouvingut. Entre els centres que enguany disposaran d’una AAA hi ha els instituts Angeleta Ferrer, Moisès Broggi i Joan d’Àustria.
També cal destacar el Pla de xoc contra la segregació, en marxa des del curs 2019-2020 i que enguany s’ha implantat des d’i3 fins a tota l’ESO. El pla permet una millor detecció de la infància vulnerable, la focalització dels recursos per a la igualtat d’oportunitats i l’aposta per la distribució equilibrada de l’alumnat en situacions socioeconòmiques i socioculturals desafavorides.
A més, l’alumnat en situació de vulnerabilitat té cobertes les despeses associades a l’escolarització, com ara material escolar, llibres de text o sortides escolars. En total s’hi destinen prop de 15.000 euros. Pel que fa als ajuts de menjador, en el període inicial d’adjudicacions s’hi destinaran més de 45.000 euros.
Aquest curs serà el primer en què es posa en marxa un nou model de gestió a l’educació inclusiva el qual passa per enforcar la detecció de les necessitats educatives des d’una perspectiva psicopedagògica més enllà del diagnòstic clínic.
Nou curs per a les escoles bressol i llars d’infants
El curs a les escoles bressol i a les llars d’infants de la ciutat de Barcelona també ha començat. Per una banda, la xarxa d’escoles bressol municipal, amb 105 centres, que gestiona l’Ajuntament de Barcelona a través de l’Institut Municipal d’Educació (IMEB) obre amb una capacitat total de 8.845 places, distribuïdes en un total de 624 grups de 0, d’1 i de 2 anys. A aquesta xarxa se li sumen les cinc llars d’infants de titularitat de la Generalitat de Catalunya, que també inicien el curs demà i que obren amb un total de 326 places distribuïdes en 26 grups.
Aquest estiu s’han dut terme diferents actuacions de millora dels equipaments, que han estat principalment per millorar el confort tèrmic en 60 escoles bressol. També s’han fet actuacions per millorar els patis en 7 escoles bressol.
Aquest mes de setembre també comencen el curs els espais familiars de criança municipal, que ofereixen un total de 1.400 places i que estan distribuïts en 26 espais per tota la ciutat. De fet, al gener 2025 està previst incorporar un nou EFCM a l’EBM Pere Calafell.