Les mesures de mobilitat s'adapten a la fase 1 de desconfinament

25/05/2020 - 18:50 h

En previsió d’un augment dels desplaçaments, les mesures de mobilitat s'adapten amb l'objectiu de possibilitar l'esglaonament en els fluxos de persones i mantenir les mesures de seguretat aconsellades per les autoritats sanitàries

Del del 25 de maig, amb l’entrada de la ciutat a la fase 1 s’adapten les mesures de mobilitat aplicades durant l’estat d’alarma i en previsió d’un nou augment dels desplaçaments,  s’incrementa l’oferta de transport públic, acaba la flexibilització de les zones de càrrega i descàrrega, es reprèn el control i la sanció de l’estacionament a l’Àrea i entren en vigor les noves tarifes ambientals.

Més oferta de transport públic

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) augmenta el servei per adaptar-se a les necessitats. L’oferta a la xarxa de metro torna a incrementar-se fins al 92% en la franja punta del matí, mentre que la mitjana diària és del 83%. Pel que fa als autobusos, la mitjana de circulacions és del 70%, amb increments de fins al 80% en les línies d’altes prestacions en les hores punta.

Respecte a la resta de transport públic, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) dona una oferta global del 80% de mitjana, amb valors de 100% en hora punta; Rodalies Renfe, del 94%, i al Tram és del 80% amb valors del 100% en hora punta a la xarxa Trambaix. El bus metropolità de l’AMB i el bus interurbà de la Generalitat de Catalunya tenen una oferta del 80% de mitjana i del 50% a la xarxa nocturna, i el bus urbà AMTU ha fixat una oferta d’entre el 80 i el 100% segons el municipi.

Compliment de la normativa habitual de càrrega i descàrrega

En relació amb el trànsit privat i amb la distribució de les mercaderies, amb el canvi de fase es recupera la normativa habitual i vigent.

Es reprèn el control del compliment de la normativa d’estacionament en superfície

Es torna a instaurar el compliment de la normativa d’estacionament, i, a la vegada, entren en vigor les noves tarifes ambientals d’Àrea, que tenen en compte les etiquetes ambientals a l’hora de determinar el preu de l’estacionament a la via pública.

Implantació de les noves tarifes ambientals

Les noves tarifes ambientals incorporen els criteris definits per la Direcció General de Trànsit (DGT) per valorar el nivell de contaminació dels vehicles que estacionin tant a l’Àrea Blava com a l’Àrea Verda d’ús forà:

  • Els vehicles de 0 emissions poden estacionar de manera gratuïta a l’Àrea Blava pel temps màxim estipulat. Pel que fa als residents, tots els que tinguessin atorgada la bonificació de 0,20 euros per bona conducció abans del 31 de desembre de 2019 continuaran gaudint-ne durant tot el 2020.
  • L’Àrea Blava es regula també en la franja del migdia, de 14.00 a 16.00 hores. A més, es penalitza la mala utilització del servei, i es revisa l’import de cancel·lació de denúncia, que passa de 7 a 9 euros.
  • S’actualitzen les tarifes de l’Àrea Zona Bus, destinada a la parada i l’estacionament d’autocars a la via pública. L’augment s’aplica tant en places blaves A com en places blaves B, i en tots dos casos els autocars que tinguin etiqueta Eco obtindran una bonificació del 100%.
  • S’incrementa la tarifa a la plataforma logística del Park Güell (18 euros per 90 minuts) i als aparcaments BSM de l’Estació d’Autobusos Barcelona Nord, moll d’Espanya i Garcia Fària, amb diferències entre la tarifa diürna i la nocturna.

Conclou la instal·lació dels nous parquímetres

Aquestes modificacions coincideixen amb l’acabament de la instal·lació dels 2.073 nous parquímetres, que aporten millores a l’usuari i un disseny més modern i accessible i amb tecnologia contactless.