El nou Mapa Estratègic de Soroll de Barcelona, corresponent al període 2022-2027, indica que, de forma global, el soroll ha disminuït a la ciutat de mitjana tant de dia com de nit. L’actualització d’aquesta eina, que es renova cada cinc anys, permet avaluar de forma global d’exposició de la població al soroll i serveix de base per traçar l’estratègia i els plans d’actuació en aquest àmbit.
L’Ajuntament de Barcelona, per tant, ha tramitat el nou mapa del soroll que mostra el nivell mitjà de soroll a cada carrer de la ciutat, de dia i de nit, i determina les diferents fonts emissores que el generen, el trànsit, el trànsit ferroviari, la indústria i les activitats d’oci i lleure.
Origens diversos, solucions diferents
El soroll provinent de totes les fonts ha baixat de manera significativa a la ciutat els últims anys, entre un 5 i un 6% en comparació amb les dades de fa cinc anys, i mesures com les pacificacions i la reducció de la velocitat expliquen en bona part aquesta reducció.
El trànsit es manté com la font de soroll que més impacta a tota la ciutat al llarg del dia, i al mateix temps, la reducció del soroll del trànsit ha estat la contribució més significativa a la millora dels nivells de soroll globals a la ciutat respecte al mapa anterior.
En horari nocturn en zones determinades també hi apareix el soroll per l’ús intensiu de l’espai públic, no és la font principal, però és la que més molèsties genera. En aquest àmbit el mapa mostra que és una tipologia de soroll que es manté.
La indústria i la infraestructura ferroviària ja han esdevingut fonts de soroll residuals amb un baix impacte per a la ciutadania.