Com ha valorat el veïnat la gestió i els serveis municipals durant la pandèmia?

30/03/2021 - 12:19 h

L’edició del 2020 de l’Enquesta de serveis públics s’emmarca en un context extraordinari de pandèmia. La ciutadania puntua amb un 7,3 la satisfacció de viure a Barcelona, i aprova els 26 serveis municipals avaluats, excepte l’aparcament. Els veïns i veïnes han valorat amb un 5,7 la gestió municipal.

Gestió municipal

L’Enquesta de serveis municipals 2020 evidencia un lleu descens de la valoració ciutadana de la gestió municipal. Els veïns i veïnes l’han puntuat amb un 5,7, cinc dècimes menys que l’any anterior. La puntuació atorgada al consistori, però, continua sent superior a l’atorgada per la ciutadania a la Generalitat (5,3) i al Govern de l’Estat (4,5).

Serveis municipals

La majoria dels 26 serveis municipals avaluats han obtingut una puntuació de notable per part dels barcelonins i barcelonines, i només un ha suspès, l’aparcament, amb un 4. Es mantenen com a serveis més ben valorats el cos de Bombers de Barcelona (8,2), les biblioteques (7,7), els mercats municipals (7,4) i els centres cívics (7,4).

Problemes principals de la ciutat

La inseguretat és el problema principal de la ciutat per a un 17,7% dels enquestats, seguit de les dificultats per accedir a un habitatge (7,6%) i de la covid-19 (7,5). Altres problemes destacats per la ciutadania són l’atur i les condicions de treball (7,1%), la neteja (68%), la circulació (5,5%) i la contaminació (4,9%).

Percepció ciutadana

Més de la meitat dels enquestats creuen que en el darrer any la situació a la ciutat ha empitjorat (59,2%), un 14,3% pensa que la situació s’ha mantingut i un 22,4% opina que ha millorat. De cara el futur, hi ha més optimisme en la majoria dels ciutadans, un 53,8% espera que la situació millorarà.

Viure fora de la ciutat

Com en moltes ciutats espanyoles i europees en el marc de la pandèmia, a Barcelona ha passat d’un 15,5% (el 2017) a un 30% el nombre de barcelonins que preferirien viure fora de la ciutat. És una tendència global i les causes principals detectades podrien ser els mesos de confinament i les mesures de prevenció de la covid-19. Ho analitza l’informe “Covid i tendències urbanes”, elaborat ad hoc per l’Oficina Municipal de Dades, que es pot consultar en aquest enllaç

La principal eina demoscòpica municipal

L’Enquesta de serveis municipals es realitza anualment a 6.000 veïns i veïnes de la ciutat i és l’eina principal de l’Ajuntament de Barcelona per recollir l’opinió de la ciutadania respecte a temes rellevants de la ciutat, els barris i la gestió municipal. L’edició del 2020 es va realitzar a la tardor, durant la segona onada de la covid-19.