La xarxa ortogonal fa 10 anys, amb els barris de Sant Martí al capdavant

30/09/2022 - 20:42 h

L'1 d’octubre de 2012 van entrar en servei les línies H12, V21, H6, V7 i D20 de la nova xarxa d'autobús, i els barris de Sant Martí ho van viure en primera persona amb la incorporació de les 2 primeres

La implantació de la xarxa ortogonal ha estat un dels projectes més significatius que ha tingut lloc a Barcelona en els darrers anys. Des que l’1 d’octubre del 2012 es van començar a incorporar línies, l’evolució s’ha incrementat de manera significativa, cosa que en palesa l’acceptació. Actualment, les 28 línies de la nova xarxa representen aproximadament el 60% de la demanda total.

El servei ha aconseguit millorar la cobertura territorial, la connexió entre línies, i el temps d’espera (en dies feiners, la freqüència de pas a passat de 12,3 minuts de mitjana a intervals d’entre 5 i 8 minuts) i la durada del viatge. Pel que fa a la flota, es disposa de 1135 vehicles (1072 l’any 2012), dels quals 291 (un 25,64%) són impulsats per gas-oil (al 2012 eren 483, un 45,6%).

En aquests anys també han augmentat els quilòmetres de carril bus fins a crear-ne 28,4 més en diferents actuacions que han ajudat a completar els 219,4 quilòmetres de carril bus de què disposa la ciutat.

Una xarxa més senzilla

El projecte global del sistema suposava l’increment de la jerarquia de la xarxa, amb la implantació de les línies d’altes prestacions (8 horitzontals, 17 verticals i 3 diagonals) que s’intersecaven perpendicularment entre si reproduint l’esquema ortogonal de la xarxa viària del Pla Cerdà. Aquest disseny feia la xarxa més fàcil d’utilitzar.

Els criteris de disseny de les línies H, V i D consistiren a:
-definir recorreguts tan rectilinis com permetés la trama viària,
-dotar les línies d’uns bons intervals de pas
-realitzar modificacions urbanístiques i als semàfors d’algunes cruïlles,
-pintar nous trams de carril bus per afavorir la velocitat comercial,
-incrementar lleugerament la distància entre les parades,
-estendre la informació en temps real en pantalles a les marquesines, i
-garantir que el 95% dels desplaçaments es poguessin fer amb un transbordament, com a màxim.