Prop de 32.600 atencions dels serveis socials a Sant Martí durant el 2020

25/02/2021 - 15:08 h

Serveis socials. A la ciutat s’han atès 88.375 persones, un 11% més respecte el 2019, en un any marcat per la crisi econòmica i social per la pandèmia de la covid-19

Màxim històric d’activitat dels serveis socials de la ciutat amb 88.375 persones ateses en un any marcat per la crisi econòmica i social per la pandèmia de la covid-19. Aquesta xifra suposa un augment de l’11% respecte al nombre de persones que es van atendre el 2019.

Sant Martí és el tercer districte on s’ha registrat un volum més alt d’atencions dels serveis socials municipals al llarg del 2020, amb 32.595 persones ateses, després de Nou Barris (38.005) i Ciutat Vella (36.187).

I és que l’any passat es va registrar un màxim històric d’activitat dels serveis socials de la ciutat, amb 88.375 persones ateses, el que suposa un augment de l’11% respecte al 2019. La crisi econòmica i social per la pandèmia de la covid-19 apareixen com la causa principal d’aquest increment.

Del total de les persones ateses, un 32% no havia recorregut mai als serveis socials municipals, o feia més d’un any que no ho feia. El 64% van ser dones i el 36% restant homes.

Ajuts de prop de 50 milions d’euros

En total, es van donar ajudes extraordinàries, la majoria per cobrir necessitats bàsiques com l’alimentació o l’habitatge, per valor de 46,6 milions d’euros. D’aquest import, 14,9 milions d’euros corresponen als ajuts del fons extraordinari Covid, i els 31,5 milions d’euros restants formen part dels ajuts d’emergència atorgats pels centres de serveis socials i les despeses d’allotjament d’urgència. Aquests 31,5 milions d’euros representen un augment del 140% respecte al nombre d’ajuts que es van concedir l’any 2019.

Pel que fa al dret a l’alimentació, es van reforçar els serveis que ja funcionaven a la ciutat i se’n van crear de nous, amb 929.204 àpats servits a domicili i diverses col·laboracions amb entitats del tercer sector, que encara es mantenen, per atendre 68.506 persones.

Per fer front a l’increment de la demanda, l’Institut Municipal de Serveis Socials va reforçar temporalment els 40 centres de serveis socials amb 28 treballadores més. El reforç professional i l’adaptació a les restriccions amb més atenció telemàtica han permès que el temps d’espera per a la primera atenció s’hagi reduït en un 28%. El temps d’espera actual per a la primera atenció ha passat de 21,34 a 15,36 dies.

Com a evidència de la necessitat d’adaptació que van tenir els serveis socials, entre el gener i l’abril es van fer 19.161 atencions presencials i domiciliàries, mentre que la resta de l’any es van fer 28.373 atencions presencials, 201.957 atencions telefòniques i 1.969 visites a domicili.