Aquest desembre s’ha incorporat a la flota d’autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) el primer autobús d’hidrogen d’última generació, que està previst que entri en funcionament de manera comercial en línies regulars —després de seguir tot el procés habitual per donar-se d’alta a la flota, que inclou proves sense passatgers— aquest 2022.
És el primer dels vuit autobusos que es preveu que s’afegeixin a la flota dins el pla de descarbonització del transport públic, que va encaminat a una nova mobilitat sense emissions contaminants.
Aquesta incorporació va acompanyada de la posada en marxa de la primera planta d’hidrogen verd a Espanya, situada a la Zona Franca, molt a prop de les cotxeres dels autobusos. Impulsada per TMB i propietat d’Iberdrola, l’objectiu és que serveixi per abastir d’hidrogen verd aquesta i altres flotes i que tingui un efecte tractor sobre altres indústries del polígon que apostin per aquesta nova tecnologia. La intenció és consolidar un hub d’hidrogen verd en una de les àrees industrials més importants del país.
Aquesta planta té una subvenció del programa Connecting Europe Facilities for Transport, de l’Agència Executiva Europea de Clima, Infraestructures i Medi Ambient (CINEA), i és part de l’Estratègia europea de l’hidrogen i el Full de ruta de l’hidrogen del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic.
Emissions de vapor d’aigua
Pel que fa a l’autobús, només emet vapor d’aigua i s’abastirà a la planta de la Zona Franca, requereix uns vint quilograms diaris d’hidrogen. Quant a les especificacions tècniques, té una mida estàndard de 12 metres de longitud i tres portes d’accés, i incorpora una pila de combustible de Toyota de 60 kW de potència nominal, amb cinc tancs d’hidrogen i una capacitat total de 37,5 quilograms d’emmagatzematge de H2. El vehicle ha estat construït i lliurat per l’empresa CaetanoBus i correspon al model H2 City Gold HD.