Promoció de la cultura i del turisme de qualitat a través de l’impost turístic

17/03/2023 - 12:58 h

A Sant Martí, l’impost finançarà el programa 'Cultura a l’espai públic' que es desplega al barri del Besòs i el Maresme, el festival Llum BCN i la renovació dels lavabos de les platges de la Nova Icària i del Bogatell.

La Comissió de Govern ha aprovat destinar un total de 5.454.997 euros de l’Impost d’Estades en Establiments Turístics (IEET) a projectes de Districte i al finançament d’activitats culturals de rellevància per a la projecció internacional de la ciutat.

El conjunt dels Districtes de la ciutat rebrà més d’1,6 milions d’euros que impulsaran mesures per a la millora de la gestió turística i la diversificació del turisme al territori. A Sant Martí, s’hi destinen 250.000 euros per finançar el programa Cultura a l’espai públic impulsat pel Pla de Barris al Besòs i el Maresme. Juntament amb Gràcia, Sant Martí és el districte de la ciutat on es destinen més recursos.

Cultura a l’espai públic del Besòs i el Maresme

El Pla de Barris de l’Ajuntament de Barcelona desenvolupa al Besòs i el Maresme diferents accions dirigides, d’una banda, a la dinamització cultural de l’espai públic, i de l’altra, a la reivindicació de la història i la diversitat cultural del territori. Així doncs, les accions de dinamització de l’espai públic faciliten la millora dels usos d’aquests espais en el marc de programes com Estiu al barri, Caps de setmana al barri o altres projectes esportius i culturals d’arrel comunitària.

Els fons de l’IEET aprovats aquesta setmana per la Comissió de Govern es destinaran a donar suport a la comunicació i a les infraestructures de la programació Cultura a l’espai públic durant els caps de setmana del 2024.

Aposta per la promoció internacional de Barcelona

A banda dels projectes dels Districtes, la Comissió de Govern ha dotat també amb 3,7 milions d’euros una quinzena de programes i iniciatives culturals per a la promoció internacional de la ciutat. Des de la Regidoria de Turisme i Indústries Creatives, es dona suport a la direcció de programes culturals per a l’organització de grans festivals com El Grec, La Mercè, la celebració de Cap d’Any o Llum BCN, el festival d’arts lumíniques que un cop l’any il·lumina les nits del Poblenou. Cadascun rebrà 300.000 euros dels fons recaptats per l’impost turístic.

Altres partides es dedicaran a esdeveniments per a la promoció del comerç i la restauració (programes: Dissenyem Comerç i Òpera al Comerç). Pel que fa a l’impuls de projectes de preservació, recuperació i millora dels recursos turístics, més de 130.000 euros es destinaran a l’increment de la dotació i renovació dels lavabos de les platges de la Nova Icària, Bogatell, Somorrostro i Sant Miquel.

Finalment, el Consorci de Turisme de Barcelona rebrà 1,5 milions d’euros que per a accions de promoció de Barcelona com a destinació de turisme urbà i per a iniciatives de foment de la sostenibilitat i la participació.

La inversió de l’IEET a Barcelona i Sant Martí

Al llarg del mandat, l’Impost d’Estades en Establiments Turístics (IEET) ha suposat per a l’Ajuntament un ingrés de 54,8 milions d’euros que s’han destinat a projectes de desenvolupament turístic a diferents districtes de la ciutat i a la promoció d’activitats esportives, gastronòmiques i culturals de rellevància per a la projecció internacional de la ciutat i la captació de turisme de qualitat.

A Sant Martí, a més del festival Llum BCN, l’IEET ha servit per finançar estudis d’impacte acústic, un altre estudi sobre les masies del districte, a condicionar l’espai cultural Can Girona – Macosa o a la promoció dels eixos comercials del Clot i del Poblenou, entre d’altres.