L’any 2018 hi havia un total de 1.214 caixers a la via pública a la ciutat i han passat a només 717 l’any 2021. Això suposa una reducció del 40% d’aquestes instal·lacions en tres anys amb la conseqüent afectació a la ciutadania, especialment, a tots aquells col·lectius que tenen més dificultats per accedir a la tramitació en línia.
Per tal de buscar una solució a la problemàtica de la manca de caixers en algunes zones de Barcelona des del consistori s’han anunciat diverses mesures que es volen desenvolupar properament.
D’una banda, es durà a terme una prova pilot en els propers tres mesos per avaluar la instal·lació de caixers en equipaments municipals a barris als que hi hagi més dèficit d’aquest servei. Aquest servei l’hauria d’assumir l’entitat bancària corresponent que, a més, haurà de pagar un cànon a l’Ajuntament de Barcelona per a ocupar espai de l’equipament.
A més, l’Oficina Municipal d’Informació a les Persones Consumidores (OMIC) obrirà properament una línia directa d’atenció a les persones afectades per aquesta problemàtica. Aquest servei busca recollir les problemàtiques concretes i oferir un servei d’assessorament a les persones afectades.
D’altra banda, des del consistori es vol treballar per modificar les clàusules per a la contractació amb entitats bancàries i introduir-ne de noves centrades en l’atenció a les persones i en la densitat de caixers automàtics al territori. Finalment, s’estudiaran formules per tal que les entitats incrementin l’atenció personalitzada a la banca.
Aquest anunci s’ha fet després de la primera trobada del tinent d’alcaldia d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda, Jaume Collboni, amb representants d’entitats de la Comissió Permanent del Consell de la Gent Gran i d’algunes associacions de protecció dels drets de consumidors. A la trobada hi ha participat també la regidora de Comerç, Mercats i Consum, Montserrat Ballarín, i el regidor d’Infància, Joventut i Gent Gran, Joan Ramon Riera.