TMB inicia la licitació de 210 autobusos elèctrics i híbrids dins del pla de renovació de la flota

19/02/2021 - 10:06 h

Transports i medi ambient. Un dels objectius és electrificar completament en els pròxims quatre anys les línies H12, H16 i V15, totes tres de gran demanda.

Un dels objectius és electrificar completament en els pròxims quatre anys les línies H12, H16 i V15, totes tres de gran demanda.

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha obert el procés per adquirir 210 autobusos elèctrics i híbrids entre aquest any i el 2025, que substituiran altres de tecnologies més contaminants i de 15 anys d’antiguitat que vagin arribant al final de la vida útil. Es tracta de la primera concreció del full de ruta anunciat el desembre passat per a la millora de la qualitat ambiental de la flota d’autobusos de Barcelona, segons el qual a partir d’ara s’incorporaran només vehicles nets i preferentment de tracció elèctrica.

La licitació oberta aquesta setmana, de gran volum i acordada amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), està dividida en cinc lots, dels quals dos corresponen a vehicles 100% elèctrics i d’emissió zero, que sumen 78 unitats: 29 articulats equipats amb pantògraf per a la càrrega d’oportunitat i 49 estàndards de bateries i pantògraf per a la càrrega nocturna a la cotxera, dividits aquests últims en dos lots que s’adjudicaran a proveïdors diferents.

Els 29 articulats elèctrics de càrrega ràpida s’afegiran a la comanda de 23 vehicles del mateix tipus que estan en fase de fabricació i els 7 actualment en servei a la línia H16. L’objectiu és que el 2030 més de la meitat de la flota d’autobusos de TMB sigui de propulsió elèctrica.

A banda dels elèctrics, el grup més nombrós de vehicles a contractar és el dels estàndards híbrids de gas natural comprimit: se’n fabricaran 85. El tercer lot està format per 23 articulats també estàndard de gas natural comprimit. Tots aniran destinats a substituir cotxes de gas natural comprimit de tecnologia antiga.

Finalment, se sol·liciten ofertes per subministrar 24 autobusos de dos pisos de propulsió híbrida dièsel-elèctrica per substituir unitats dièsel, també de dos pisos, del Barcelona Bus Turístic.

Entre les condicions per als subministradors, hi ha l’entrega escalonada dels 210 autobusos en funció de les necessitats de renovació de la flota que hi hagi cada any fins al 2025. En conjunt el pressupost base ascendeix a 116 milions d’euros.

77 autobusos de propulsió verda

Pel que fa a les comandes d’autobusos adjudicades i pendents de lliurament per aquest any 2021, una és la de 8 unitats de pila d’hidrogen que fabrica Caetano Bus. Les altres dues són la de 23 articulats elèctrics que subministren Solaris i Irizar i la de 46 cotxes híbrids de gas natural de MAN i Evobus.

Més informació