Comença la creació d’un nou passeig a la Gran Via de les Corts Catalanes entre els carrers de Badajoz i Bilbao que connectarà la rambla del Poblenou amb el parc de la plaça de les Glòries Catalanes. Es tracta de l’àmbit que va quedar alliberat de trànsit amb l’obertura dels túnels de les Glòries, per on hi passaven fins a 8 carrils de vehicles.
Es tracta d’una actuació que convertirà aquest àmbit de més de 50 metres d’amplada en un nou espai ciutadà que facilitarà la connexió entre els barris de l’entorn i apostarà pels usos ciutadans, el joc i l’estada, i la mobilitat sostenible. Amb la intervenció es guanyarà un nou espai caracteritzat per un passeig central de 21 metres d’amplada amb zones d’estada i de joc que omplirà de vida aquesta zona de la ciutat. La intervenció suposarà la renovació de gairebé 70.000 m2.
Pol de vida, epicentre d’activitats
A la banda muntanya hi haurà una vorera de 5,25 metres d’amplada (que arribarà a 7,35 on no hi hagi cordó de serveis), un carril en plataforma única que integrarà el pas de bicicletes, el trànsit veïnal i els vehicles de serveis. A la banda mar hi haurà una vorera de 4 metres, un carril d’ús local i bicicletes i un espai per al tramvia desdoblat i autobusos en doble sentit.
Al centre hi haurà un gran passeig de 21 metres d’amplada que acollirà espais d’estada amb bancs i cadires, zones de joc i mobiliari lúdic, mentre que a les cruïlles amb els carrers Sèquia Comtal / Llacuna, la rambla del Poblenou / Clot, Ciutat de Granada i els accessos al centre comercial seran espais amplis que afavoriran el pas, els usos lúdics i socials i la connectivitat amb els barris de l’entorn. També s’inclouran elements de calistènia així com un espai per a possibles esdeveniments temporals (fires, festes, etc.) a la cruïlla amb el c. dels Escultors Claperós.
El projecte reserva espai per a 400 arbres nous que es plantaran un cop les restriccions per sequera ho permetin i que ajudaran a delimitar les zones de joc i d’estada i a crear espais d’ombra. S’utilitzaran materials amb baix impacte mediambiental, i l’ús dels paviments amb colors clars permetrà disminuir l’efecte de calor a l’estiu. A més, s’afavorirà la gestió del cicle de l’aigua, i l’enllumenat serà de proximitat i a escala humana.
L’execució, per fases
La urbanització de la Gran Via s’estructura en dues fases d’intervenció. L’àmbit muntanya s’abordarà primer amb unes obres que abasten uns 27.000 m2 i duraran un any amb una inversió d’11,41 milions d’euros.
La segona fase correspondrà a l’àmbit mar i al desdoblament de les vies del tramvia. Es farà conjuntament amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i una part de la inversió anirà a càrrec d’aquesta administració. Les obres començaran quan acabi la primera fase i es preveu que acabin a la primavera del 2026.