“La gent que arriba a la Xarxa d’Acció Comunitària per una cosa concreta s’acaba implicant en altres activitats al barri.”

31/01/2021 - 19:47 h

Suport mutu. Entrevistem Mercè Elias i Montserrat Puig, veïnes del barri del Clot - Camp de l’Arpa i voluntàries a la Xarxa d’Acció Comunitària.

La Xarxa d’Acció Comunitària del Clot - Camp de l’Arpa ha crescut a partir de la pandèmia i actualment canalitza més de cent persones voluntàries tant a les activitats de la Xarxa de Suport Mutu com a campanyes històriques com la recollida de joguines i regals de Reis per a gent gran.

  • Com explicaríeu què és la Xarxa d’Acció Comunitària (XAC) del Clot – Camp de l’Arpa?

Mercè Elias (M.E.): És un mecanisme que va néixer fa uns tres anys de forma molt intuïtiva, per canalitzar un grup de persones que volien implicar-se de manera voluntària en activitats del barri, però que no havien d’estar necessàriament lligades a cap entitat. A través de la XAC, arriben persones amb ganes de fer coses i se les deriva a les activitats organitzades al barri per les entitats i veïnes, i també es fan crides per si es necessiten mans a diferents activitats com ara la campanya de Reis, la Xarxa d’Aliments o el grup de suport informàtic a persones grans.

Montserrat Puig (M.P.): No és un banc de temps, sinó que les persones que arriben a la XAC s’ofereixen a donar un cop de mà de manera desinteressada en les activitats del barri i també plantegen les seves necessitats. A mi em fa pensar en la pel·lícula Cadena de favores: la gent dona un cop de mà sense esperar res a canvi, sinó que ho fa perquè vol i té el temps i les ganes.

Es fan crides per fer recollida d’aliments a diversos punts del barri i repartir-los entre la gent que més ho necessita.

  • Durant el confinament, la XAC ha crescut i s’ha redefinit per donar resposta a les necessitats actuals del barri en temps de covid-19. Quines coses s’han fet?

M.E.: A partir de la pandèmia, i gràcies a les xarxes socials, els voluntaris i voluntàries de la Xarxa d’Acció Comunitària del barri es van posar a disposició de la Xarxa de Suport Mutu, creada per respondre a les necessitats més immediates dels veïns i veïnes. Per exemple, es fan crides per fer recollida d’aliments a diversos punts del barri i repartir-los entre la gent que més ho necessita, o s’ajuda les persones grans que no tenen gaires coneixements informàtics a demanar cita prèvia al CAP.

M.P.: També hem centralitzat, al web de la XAC, un directori de recursos i informacions del barri en temps de covid-19. És una eina que es va crear també al barri del Besòs. Els recursos estan classificats i ordenats per temes i així els veïns i veïnes poden trobar en un mateix lloc quins serveis i col·lectius tenen més a l’abast.

  • Quines activitats feien els voluntaris i voluntàries vinculats a la XAC abans de la pandèmia?

M.E.: La xarxa va néixer com una borsa de voluntariat que donava un cop de mà en l’activitat cultural i festiva del barri, que és molta. Per exemple, per preparar les disfresses de Carnestoltes, per acompanyar les comparses, per a la campanya de recollida de joguines de Reis, per a la festa major…

M.P.: Nosaltres dues, per exemple, pertanyem a Manetes, un grup que fa temps que es dedica a preparar manualitats i materials que s’han de cosir, que es necessiten per a activitats del barri com les que ha dit la Mercè.

  • Quina activitat destacaríeu com a experiència comunitària en què la XAC participa, que pugui servir d’inspiració per a altres barris?

M.P.: La campanya de Reis n’és un bon exemple. Es tracta d’una recollida de joguines i regals en vuit punts del barri que organitza la Federació d’Entitats del Clot – Camp de l’Arpa, en col·laboració amb el Centre de Serveis Socials del barri, per portar-les després el dia de Reis a les llars amb infants i a la gent gran que viu sola. A través de la XAC s’ha fet una crida al voluntariat, i al final hi han participat més de cent persones, que s’han dedicat a gestionar els punts de recollida, fer les bosses de regals i repartir-les entre les famílies.

M.E.: A més, hi ha hagut un vincle més enllà de la campanya entre alguna gent gran i persones voluntàries, que al final passen un matí sencer junts quan fan l’entrega de regals. A més, cal dir que la campanya de Reis s’ha alimentat de molts altres voluntaris que col·laboraven en altres projectes com el banc d’aliments. La gràcia de la XAC és que genera connexions i la gent que arriba per una cosa concreta, s’acaba implicant en altres activitats al barri.

Des del confinament hem col·laborat amb el CAP del barri perquè ens van dir que la gent gran tenia dificultats per demanar cites.

  • Amb quins altres agents de la comunitat esteu connectades a través de la XAC?

M.E.: Per exemple, des del confinament hem col·laborat amb el CAP del barri perquè ens van dir que la gent gran tenia dificultats per demanar cites. Aleshores, algunes persones voluntàries de la Xarxa d’Acció Comunitària i de la Xarxa de Suport Mutu del barri van començar a ajudar les persones grans a poder demanar cita prèvia en línia amb el CAP i a fer gestions telemàtiques. Ha calgut molt de suport perquè hi ha una bretxa digital en bona part de la població.

M.P.: Totes aquestes activitats s’han pogut desenvolupar, entre altres llocs, al Casal de Barri Espai Antoni Miró Peris (EAM), un dels casals comunitaris del barri gestionat per la Federació d’Entitats Clot – Camp de l’Arpa.

Tenim una manera de funcionar molt espontània i crec que és important que això no es perdi.

  • Quins reptes de futur té la XAC de cara al 2021?

M.E.: Un dels punts seria anar perfeccionant l’acollida dels voluntaris i voluntàries a les activitats. S’ha de pensar que la persona voluntària no és una matxaca, sinó que cal implicar-la en l’activitat.

M.P.: Creiem que és interessant que es consolidi aquesta xarxa i la implicació de les persones voluntàries. Tenim una manera de funcionar molt espontània i crec que és important que això no es perdi. De vegades no cal fer grans protocols o objectius, sinó que el més important és sentir-se acollit.