Anar a buscar cromos, intercanviar-los i mirar amb els companys de classe els àlbums de la resta. Una manera de jugar que feia temps no es veia als patis de les escoles i que la Comissió de Memòria Històrica del barri de Navas ha intentat recuperar a les escoles Emili Juncadella i Joan Roca Meridiana.
L’àlbum de cromos “Petita història de Navas” és una eina pedagògica per engrescar l’alumnat de les escoles a conèixer com eren els carrers del seu barri anys enrere, i alhora vincular-los als equipaments i els comerços locals actuals, “ja que bona part de les activitats del joc passen per aquests espais”, explica Alfred Puig, membre de la Comissió de Memòria Històrica del Pla de desenvolupament comunitari de Navas, impulsora de la iniciativa.
El punt de partida d’aquest joc educatiu són les aules de cinquè dels dos instituts que s’han sumat a la prova pilot. A partir d’endevinalles, jocs de càlcul mental, sopes de lletres o resolució de problemes matemàtiques es van guanyant els cromos, que s’obtenen tant a la mateixa aula com passejant i coneixent les botigues de proximitat del barri. “S’hi han sumat comerços locals i el que ens agradaria és que a la llarga aquest material sigui tant a les escoles com a les botigues, de manera que tots els infants del barri hi tinguin accés”, explica l’Angélica Pérez, tècnica comunitària.
La Urbanització Meridiana, la Font de la Guineu o l’origen del nom del barri han estat algunes de les troballes que l’alumnat ha fet gràcies a aquesta eina pedagògica. “El passat agrícola del barri, descobrir que anys enrere hi havia masies al que ara són els nostres carrers i la història del ferrocarril els ha sorprès molt“, diu el Sergi Martínez, coordinador de l’escola Joan Roca Meridiana. De fet, des del centre han promogut que el recurs no només arribés als alumnes de cinquè, també “s’hi ha adherit alumnat de quart d’ESO de tecnologia a través de tot el que té a veure amb el ferrocarril de la Meridiana”. “Van preparar sessions per als més petits, anaven plegats a conèixer la zona i la història”, subratlla Martínez, que a més destaca que l’àlbum de cromos ha permès continuar treballant amb la Comissió de Memòria Històrica. “L’alumnat va voler continuar estirant el fil del ferrocarril i vam acabar fent una visita guiada amb l’Alfred Puig al Museu del Ferrocarril de Catalunya”, conclou el coordinador.
Pel que fa a l’Escola Emili Juncadella, es van sumar al joc els infants de segon de primària, ja que “el barri és un dels continguts que es treballen en aquest curs”, expliquen la Begoña Menac i l’Esther Martín, mestres del centre. “Els dos cursos van participar en una gimcana en què, a través de jocs de pistes, havien de descobrir quins llocs veurien durant la visita als comerços”.
Tots els agents implicats en el projecte pedagògic de Navas fan una valoració molt positiva de la primera experiència. En aquest sentit, el plantejament és continuar replicant el projecte el curs següent ” i, a la llarga, vincular l’alumnat que ja ha participat fent un acompanyament als nous jugadors/es”, proposa Martínez. Tots tres estan d’acord que els grans objectius s’han assolit, “els infants s’han familiaritzat amb el seu barri i han reforçat la coneixença del seu entorn i el sentiment de pertinença“, i ha estat possible gràcies a un recorregut educatiu i lúdic a través dels clàssics àlbums de cromos.