Quatre Escoles Bressol Municipals de Barcelona lideren el projecte RECOMPARTIM 2.0 que promou la reutilització i l’intercanvi de roba i objectes infantils per a un futur més sostenible i solidari.
Les Escoles Bressol Municipals Nens i Nenes, Guinbó, La Muntanya i L’Esquirol, juntament amb la Xarxa d’Espais Familiars de Criança Municipals, l’equip del departament d’Educació Infantil i el Punt d’atenció de l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB), han posat en marxa el projecte RECOMPARTIM 2.0, el qual aborda el consum excessiu actual de roba i d’objectes infantils.
A través d’un punt d’intercanvi o donacions, les escoles encoratgen les famílies a donar, reaprofitar i bescanviar articles infantils en bon estat que ja no volen o no necessiten. A continuació, els quatre centres impulsors comparteixen la seva visió de manera conjunta sobre com han implementat amb èxit aquesta iniciativa sostenible.
Com i quan va sorgir la idea?
El projecte RECOMPARTIM 2.0 neix com una evolució d’una iniciativa prèvia per abordar la creixent preocupació pel medi ambient i el consum excessiu de la societat actual. L’equip de les escoles involucrades vam reflexionar sobre com contribuir a un món més sostenible, especialment en l’àmbit de l’educació infantil (0-3 anys), i vam identificar el gran excés de consum de roba i articles per aquesta franja d’edat.
En aquest sentit, la iniciativa ofereix un espai a les escoles on la comunitat educativa pot donar i agafar articles en bon estat per a nadons i infants de fins a dos anys. A més de roba, també es recullen joguines i articles més grans com cotxets i trones. El sistema està dissenyat per ser simple i eficaç, amb un moble de fusta per a la roba i un plafó de suro per als articles més grans.
Qui col·labora en aquesta iniciativa?
El projecte 2.0 és una col·laboració entre quatre Escoles Bressol Municipals (EBM) de l’Ajuntament de Barcelona, dues ubicades al Districte de Nou Barris i dues al Districte de Sants-Montjuïc. Aquestes escoles són: EBM Nenes i nens, EBM Guinbó, EBM La Muntanya i EBM L’Esquirol. En aquesta iniciativa, col·laboren activament les comunitats educatives de cada EBM, incloent-hi les seves respectives Associacions de Famílies, i també està oberta a la participació de famílies dels barris adjacents.
Com hi participa la comunitat educativa?
La participació en el projecte es pot fer de dues maneres: aportant donacions o agafant els articles que es necessitin sense la necessitat d’un intercanvi directe. En general, hi ha molta participació i implicació, tot i que hem hagut d’anar recordant que és un Projecte de Sostenibilitat on és tan important aportar roba com gaudir-ne.
Com gestioneu l’intercanvi de roba i objectes?
El procés per a l’etiquetatge i intercanvi de roba i objectes en el projecte RECOMPARTIM 2.0 segueix els següents passos:
- Les famílies porten la roba al despatx de direcció. Es manté la privacitat de les famílies participants per preservar la seva intimitat.
- L’equip responsable del projecte revisa les donacions i fa la tria dels articles que estan en bon estat, per tal de garantir la qualitat dels materials.
- Els articles seleccionats són etiquetats amb informació rellevant.
- Una vegada etiquetats, són col·locats al moble de l’escola, on les famílies i altres membres de la comunitat educativa podran accedir-hi per a fer-ne ús.
- En cas de que dues famílies estiguin interessades en el mateix objecte o peça de roba, parlaríem amb elles per avaluar qui en té més necessitat i arribar a un acord consensuat.
Aquest projecte us permet, a més, conscienciar la comunitat educativa sobre l’estalvi d’aigua i la reducció d’emissions de CO2. Com ho feu?
RECOMPARTIM 2.0 pretén ser un exemple per a la comunitat educativa i una forma de cultivar la responsabilitat ambiental en les famílies, alhora que es continua conscienciant sobre l’estalvi d’aigua i la reducció d’emissions de CO2 mitjançant el reciclatge d’articles de roba per donar-los una segona vida.
De fet, fent els càlculs de les emissions de CO2 associades, ens ha sorprès molt el resultat.
Farem una recopilació de dades mensuals i les publicarem a través d’un compte d’Instagram perquè la comunitat educativa estigui al corrent del procés en tot moment.
Teniu altres iniciatives als centres per fer front a l’emergència climàtica?
Sí, duem a terme altres projectes o participem d’altres iniciatives com:
- Marató per l’Emergència Climàtica
- Renaturalització d’espais interiors i exteriors.
- Instal·lació del sistema de reg per degoteig als jardins de les nostres escoles.
- Una biblioteca de ciència i natura.
Què us aporta, com a centres educatius, formar part d’Escoles + Sostenibles?
L’objectiu és fomentar la consciència ecològica entre les famílies, ja que creiem que aquesta actitud pot influir positivament en l’alumnat. Els infants són el futur, i si els adults els serveixen de model en aquesta matèria, poden acabar incorporant hàbits sostenibles de forma natural.