L’informe, pioner en el seu camp, és fruit de la recerca de Miquel Missé i Noemi Parra, investigadors de la Línia d’Estudis sobre Interseccionalitat i Diversitat Sexual i de Gènere del Grup d’Estudis de Gènere de la Universitat de Vic.
La presentació de l’informe “Adolescències trans. Acompanyar l’exploració de gènere en temps d’incertesa”, anirà a càrrec dels seus autors, els investigadors Miquel Missé i Noemi Parra, i es desenvoluparà al llarg de dues Jornades dinàmiques en dos escenaris diferents, els propers 17 i 18 de juny.
La presentació del divendres 17 de juny tindrà lloc a la sala Pina Bausch del Mercat de les flors i, comptarà amb dues taules de diàleg al voltant de la temàtica. El primer diàleg, titulat “Una època incerta: el gènere com a caixa de ressonància”, el protagonitzaran la psicòloga clínica i activista, Cristina Garaizábal ; la psicòloga la psicoanalista i psiquiatra Montserrat Puig, i el sociòleg Gerard Coll-Planas, que farà de moderador. El segon diàleg, “El calidoscopi de l’acompanyament: agents i claus” estarà conduït per Abel Huete, expert en intervenció social en l’àmbit del gènere i la sexualitat i comptarà amb les intervencions de Marcela Mezzatesta, psiquiatra de la Unitat d’Identitat de Gènere de l’Hospital de Sant Joan de Déu; Carmen Sánchez, coordinadora del grup Transfamilia i Anna Francesch, treballadora social al Centre LGTBI de Barcelona.
La Jornada de presentació del dissabte 18 de juny, que se celebrarà al Centre LGTBI de Barcelona, està específicament dirigida a famílies que acompanyen a adolescents trans i per assistir-hi cal inscripció prèvia. Les famílies podran participar d’un Fòrum-Taller que treballarà l’intercanvi d’experiències i estarà dinamitzat pels propis autors de l’Informe “Adolescències Trans”, Missé i Parra.
El programa sencer de les Jornades es pot consultar aquí: Jornades Adolescències Trans
Un anàlisi pioner respecte l’adolescència trans
La recerca que ha permès la publicació de l’Informe “Adolescència trans. Acompanyar l’exploració de gènere en temps d’incertesa” neix davant una realitat tangible: l’important augment de les transicions en l’adolescència i la manca de treballs, almenys en el context europeu, que analitzin aquesta realitat de manera complexa.
En aquest sentit el principal objectiu de la recerca de Missé i Parra ha estat el de poder de millorar els acompanyaments als adolescents trans, conscients del nivell de soroll mediàtic que hi ha al voltant d’aquests processos, i també de les contradiccions i les incerteses que generen aquestes experiències. “El nostre propòsit –afirmen els autors- és contribuir a aportar recursos i reflexions orientades a millorar l’acompanyament d’aquestes experiències: entendre què mobilitza les transicions de gènere en l’adolescència, quins reptes plantegen i, sobretot, com es poden abordar tant des de la intervenció professional com des de l’acompanyament de les famílies.”.
En la seva investigació, han posat en comú les veus dels protagonistes, les seves famílies i els equips de professionals que acompanyen als joves en el recorregut. Els autors entenen que les experiències d’adolescents trans revelen elements clau per entendre com operen les normes de gènere i sexualitat en aquesta generació, com es gestionen els malestars i la incertesa, quin lloc ocupa el cos en les seves experiències o com hi influeix el grup d’iguals.
Per aquest motiu, aquest document pot esdevenir d’interès per tots els qui treballen acompanyant adolescents en serveis específics per a persones trans o aquelles que acompanyen i treballen amb adolescents en contextos més generalistes, com ara instituts, centres de salut o serveis socials. Així mateix, també ho pot ser per les famílies d’adolescents que s’interroguen sobre la seva identitat de gènere o que es plantegen iniciar transicions de gènere. Però, alhora, és important interpel·lar a qualsevol família d’adolescents, ja que alguns debats són més aviat generacionals i no tant experiències específiques de l’adolescència trans. Finalment, el treball pot resultar de valor per aquelles persones que es pregunten per qüestions de gènere o sexualitat des d’una perspectiva professional, activista o personal.