El programa de l'Ajuntament de Barcelona i la UOC compta amb la participació de 20 empreses i 153 professionals. L’11 de novembre es llançà una campanya de cofinançament amb la Fundació Goteo i es podran fer aportacions des de la seva pàgina. A més, la Càtedra Barcelona UOC en Economia Digital (Càtedra_Oberta) destinarà 85.000 euros de recursos municipals en concepte de cofinançament per a les iniciatives seleccionades.
L’Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa, i la Universitat Oberta de Catalunya, amb el grup de recerca DIMMONS, llancen una campanya de matchfunding amb la Fundació Goteo per finançar col·lectivament l’activitat de nou projectes a la ciutat de Barcelona que impulsen la plataformització digital de sectors socials i econòmics clau i fomenten la igualtat de gènere, així com el programari i el coneixement lliure i obert. La campanya, que es va presentar el dimecres 10, començà l’11 de novembre i durarà cinc setmanes.
Es tracta d’un procés de finançament de projectes que, a més de rebre les aportacions ciutadanes mitjançant campanyes de micromecenatge, es complementa amb finançament públic. Les institucions posaran a disposició, a través de la Càtedra Barcelona UOC en Economia Digital (Càtedra_Oberta), 85.000 euros (IVA exclòs) per al cofinançament de les iniciatives seleccionades. Així, les iniciatives hauran d’aconseguir 4.000 euros amb la campanya de micromecenatge per accedir al cofinançament i formar part del programa MatchImpulsa 10, que representa l’última fase de plataformització de MatchImpulsa, programa principal de la Càtedra.
El salt de l’anomenada economia social i solidària, que representa el 7 % del PIB de la ciutat, cap a models de cooperativisme de plataforma amb perspectiva de gènere amplifica l’abast d’acció dels projectes i la generació de noves oportunitats. Aquests són elements que contribueixen a millorar el benestar de les persones i el dret a la ciutat, objectius primordials de la Càtedra_Oberta i que van en línia amb l’estratègia de ciutat #ESSBCN2030 i l’agenda Barcelona 2030 per digitalitzar el sector.
Les empreses o entitats d’economia social i solidària que participin en el programa MatchImpulsa 10 podran avançar cap a la definició del seu informe o brífing tecnològic i la producció de prototips de plataforma o la millora del seu projecte de plataformització existent durant el 2022. Comptaran amb el suport de persones expertes en l’àmbit tecnològic, en sostenibilitat econòmica i en implementació de mesures i plans d’igualtat, com ara Margarita Padilla, Martha Gòmez, Patricia Luján, Carlos Guadian, David Gómez, Doris Obermair, Enrique Rodríguez García, Ferran Reyes, Genís Roca, Ines Alcolea, Josian Llorente, Meritxell Reves, Pau Serrat, Pilar Rubio, Sergi Alonso, Sergi Frías i Patricia Carrasco. Aquest programa també incorpora formació i sessions per establir xarxes amb altres organitzacions.
Aquesta és la segona vegada que es fa servir un sistema similar en una convocatòria municipal. El primer cop, el programa Conjuntament va donar suport a projectes vinculats al desenvolupament local de proximitat. Les empreses també van rebre assessorament i orientació per saber com havien de llançar la campanya de micromecenatge i van acabar aconseguint 2,5 vegades més d’inversió col·lectiva que el pressupost total previst com a ajut municipal. És a dir, l’ajut de què van disposar va ser 3,5 vegades el que estava previst inicialment.
La directora de la Càtedra_Oberta, Mayo Fuster Morell, reforça el fet que MatchImpulsa és pioner al món com a programa de digitalització transversalment feminista. “Segueix un model d’economia per a la preservació de la vida, la conciliació laboral, la inclusió i la participació de les dones amb una quota mínima del 40 %, entre d’altres”, explica Fuster Morell. MatchImpulsa, a banda, fomenta la realització de pressupostos amb perspectiva de gènere, un compromís amb l’Estratègia contra la feminització de la pobresa i de la precarietat i el reforç de la creació de xarxa a través de l’ecosistema digital feminista.
Empreses i organitzacions de la campanya
Les empreses i organitzacions que participen en la campanya tenen projectes d’impuls digital centrats en l’agroecologia i l’alimentació sostenible, la cultura, el feminisme, l’educació, la salut mental, la missatgeria o el tèxtil. Es tracta de BrotsEcosocial, Femnoise, Fasolà, Igualitàrium, Les Mercedes Barcelona, Mensakas, Menú Circular, Mercat Social (Quèviure) i Verificat.
- Brots Ecosocial (2021) és una associació d’economia circular que neix per empoderar persones a l’atur en situació de vulnerabilitat mitjançant l’agricultura i la distribució sostenible, impulsar l’economia local i reduir-ne l’impacte mediambiental. Vol generar un ecosistema digital amb productors agroalimentaris locals, el sector empresarial i la ciutadania.
- Igualitàrium (2020) és una associació que ofereix eines per empoderar les persones fent-les partícips de la seva pròpia salut. Amb aquest objectiu volen crear una comunitat en línia a través d’una plataforma educativa digital que serveixi també com a espai de trobada.
- Femnoise (2021) és una associació que vol incrementar la presència de les dones i la seva participació en el desenvolupament de comunitats locals en la cultura, l’educació, la tecnologia i les indústries creatives. En aquesta línia, desenvolupa el projecte Fem Market amb programari lliure per fomentar el mercat del sector de la música amb perspectiva feminista.
- Fasolà (2017) és una cooperativa orientada a la innovació social que pretén desenvolupar SumSum, una plataforma col·laborativa per dinamitzar ecosistemes i economies locals des d’una perspectiva circular amb espais de cooperació. Les usuàries poden fer diferents demandes vinculades al desplegament del seu projecte, a més de col·laborar i participar en el desplegament de solucions.
- Les Mercedes Barcelona (2020) és una cooperativa de dones que ofereix servei de missatgeria d’última milla ètica, inclusiva i sostenible per a comerços de primera necessitat i botigues de proximitat, oficines o estudis i empreses de restauració de Barcelona.
- Mensakas (2018) és una cooperativa sorgida de les lluites sindicals de Riders X Derechos en el sector de l’economia de plataforma per demostrar que és possible bastir una alternativa responsable de repartiment. Volen crear una plataforma digital per gestionar el servei amb la cooperació i el bé comunitari al centre.
- Menú Circular (2021) és una associació que vol reactivar el sector de la restauració amb una iniciativa que reverteixi en la societat, ajudant persones en situació de vulnerabilitat a exercir el seu dret a l’accés a l’alimentació. Han desenvolupat una aplicació basada en moneda virtual o cadena de blocs per garantir transparència i traçabilitat i entrellaçar restaurants de barri protegint el teixit social i econòmic.
- La cooperativa distribuïdora Mercat Social (Quèviure) (2013) vol impulsar el projecte Transport visible, una plataforma territorial per a la microdistribució urbana sostenible. Aquest projecte compta amb Som Mobilitat i L’Economat Social de Sants com a entitats agrupades.
- Verificat (2019) és una associació sense ànim de lucre que lluita contra la desinformació i els rumors a internet, amb formacions en escoles de Barcelona perquè les estudiants aprenguin a protegir-se de la manipulació a les xarxes. D’aquí neix Verificat Escola, projecte educatiu que pretén digitalitzar eines per fer-les accessibles al professorat que les necessiti i que es promou amb la campanya “Desfake”.
Podeu fer les vostres aportacions al següent enllaç.
El veredicte l’ha pres un comitè de persones expertes que ha tingut en compte criteris d’economia social i solidària, de perspectiva de gènere, de sostenibilitat econòmica i de compromís en la participació en MatchImpulsa, com ara que el 70 % del codi o contingut definit en el projecte de plataformització estigui en obert, que el 10 % del total del pressupost es destini a la inclusivitat, o la igualtat de la proposta, la sostenibilitat econòmica i tècnica de l’organització i l’assistència al 50 % de les sessions formatives i per teixir xarxes programades a MatchImpulsa 20.
Matchimpulsa celebra l’èxit assolit i avança en noves fases del projecte
MatchImpulsa és un dels primers programes destinats específicament a la digitalització de l’economia social i solidària. El seu objectiu és que les entitats i empreses d’aquest àmbit econòmic entrin de ple en l’economia digital en un moment de canvi de model de negoci i de consum que s’ha accelerat des del començament de la pandèmia.
L’Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa, i la Universitat Oberta de Catalunya van crear el programa MatchImpulsa en el marc del llançament de la Càtedra_Oberta el maig passat. L’import total de la Càtedra per als anys 2020 i 2021 és de 701.500 euros i l’Ajuntament de Barcelona s’ha compromès a aportar un 55 % del total per a aquest període.
Actualment, després de l’èxit assolit en les primeres fases del projecte de digitalització, Matchimpulsa evoluciona i entra en una nova fase reforçada per una campanya de matchfunding.
Des de l’inici del programa, MatchImpulsa ha comptat amb 153 persones inscrites, de les quals la meitat són d’associacions (49,6%) i l’altra meitat estan repartides entre cooperatives (31,9%), societats (10,9%) i fundacions (7,6%). Hi ha una àmplia participació de les dones (66%), seguit del 30,1% que s’identifica com a home. Respecte al gènere, 4 de cada 100 participants s’identifica com persona no binària (el 3,9%), fet que demostra el compromís del programa per la inclusió de gènere.
A MatchImpulsa +100, el programa inicial per on han passat les organitzacions de la campanya de cofinançament, els principals sectors estratègics són l’educació, el consum conscient i la transició ecològica, l’alimentació, la tecnologia i la cultura. Aquestes organitzacions es dediquen, sobretot, al servei a les persones, a l’àmbit de la comunicació i la informació i a l’atenció social i comunitària. En el segon estadi de digitalització, MatchImpulsa 20, de les 27 organitzacions que han participat, el 66,5 % està format per dones. En l’àmbit d’actuació destaquen l’educació, amb un 25%, seguit de l’alimentació (18,8%), el consum (16,7%) i la tecnologia (16,7%). El programa també compta amb la col·laboració de 24 organitzacions expertes en l’àmbit tecnològic i 17 en l’àmbit d’igualtat.
La voluntat d’incidència de la Càtedra Barcelona UOC en Economia Digital, per una economia col·laborativa centrada en el benestar de les persones i el dret a la ciutat, té com a objectius en polítiques públiques:
- Aterrar la Declaració de Sharing Cities en economia de plataforma en les polítiques de l’Ajuntament de Barcelona (part del pacte de govern 2019).
- Agenda 2030 per la sostenibilitat global.
- Barcelona Green Deal pel desenvolupament de l’economia digital de la ciutat.
- Estratègia de l’economia social i solidària a Barcelona 2030 i Pla impuls de l’economia social i solidària 2021-2023 (PIESS).
- Pla per la justícia de gènere, per un model econòmic amb perspectiva de gènere i compromís feminista.
- Pla Barcelona Ciència 2020-2023, com una càtedra oberta que vol innovar en l’acció conjunta entre una institució de govern i una de coneixement.
El salt de l’anomenada Economia Social i Solidària, que representa el 7% del PIB de la ciutat, cap a models de cooperativisme de plataforma amb perspectiva de gènere amplifica l’abast d’acció dels projectes i la generació de noves oportunitats, que contribueixen a una millora del benestar de les persones i el dret a la ciutat.