En aquest institut escola, el 8M no es limita a un dia, sinó que el centre prepara una sèrie d'activitats anteriors a l'efemèride per a donar context i informació sobre la importància d'aquest dia, tant a primària com a secundària.
Com no podia ser d’altra manera, El Til·ler també ha posat en marxa una sèrie d’activitats per a commemorar el Dia Internacional de la Dona d’enguany. “Al centre tenim una mirada de gènere que travessa tots els aspectes i àmbits de la vida escolar, el nostre compromís amb la igualtat sempre està present. També és cert que cada any hem preparat diferents accions per commemorar aquest dia i donar-li la visibilitat que li correspon”, explica Domi Viñas, directora del centre. El 8 m, però no es limita a un dia, sinó que el centre prepara una sèrie d’activitats anteriors a l’efemèride per a donar context i informació sobre la importància d’aquest dia, tant a primària com a secundària.
L’alumnat de sisè mira al seu voltant
Una de les activitats que s’ha preparat ha tingut com a destinatari l’alumnat de sisè, que ha hagut de mirar al seu voltat i identificar les dones referents que són pilars de les seves vides. “Es tracta d’un treball en xarxa que hem realitzat juntament amb el Centre Cívic i la Biblioteca de Baró de Viver. Sempre intentem dur a terme propostes conjuntes on hi hagi implicades altres entitats del barri”, detalla la Domi. Enguany, i de cara al 8 m, l’alumnat ha hagut de dibuixar —emprant la tècnica amb la qual se sentien més còmodes— dones referents al seu voltant. “Alguns i algunes alumnes han dibuixat, d’altres han fet projectes de lettering, etc. El dibuix havia d’anar acompanyat d’una descripció, que ha estat llegida a classe. Ha estat bonic perquè alguns alumnes s’han emocionat”. No només han aparegut mares, sinó també àvies o dones que, per un motiu o altre, han tingut una vinculació important amb els infants. El resultat es podrà veure en una exposició a la Biblioteca de Baró de Viver que s’inaugurarà el mateix 8 de març.
Segons la Domi, el treball a voltant del 8 de març és rellevant, perquè a partir de l’efemèride “es poden treballar altres conceptes com la desigualtat i la violència de gènere (…) És un bon moment per abordar temes que l’alumnat ha de conèixer per ser millors ciutadans i ciutadans del futur”.
Secundària treballa amb el Punt JIP!
Per la seva part, l’alumnat de secundària del centre ha dut a terme un projecte amb Punt JIP (Jove, Informa’t i Participa!), que ofereix informació i treballa amb els i les adolescents. Han treballat al voltant de la mateixa temàtica: les dones referents que envolten l’alumnat. El projecte, a més, s’ha complementat amb una sèrie de xerrades sobre la situació de les dones actualment o les noves masculinitats, entre altres. “La part històrica de l’efemèride s’ha treballat a través del joc de Kahoot, i les xerrades han abordat la part més emocional del tema”, diu la Domi.
De cara al Dia Internacional de la Dona, s’exposaran un parell de siluetes a mida real que l’alumnat ha preparat i que ha omplert de missatges sobre com se senten des del mateix cos, la mateixa sexualitat o el mateix gènere o explicant el pes de la mirada social que recau en ells i elles. També han sorgit missatges sobre què podem fer per aconseguir una societat més justa o com es podrien superar els diferents obstacles que apareixen respecte a aquesta temàtica.
La Domi insisteix en el fet que l’alumnat ha de ser conscient de la importància d’aquest dia, però que la mirada de gènere hi ha de ser durant tot el curs. “Els centres escolars hem de tenir un compromís amb aquest i altres temes durant tot l’any. A través de projectes, tutories, espais de reflexió, etc. Es tracta de ser coherents”, conclou.
Abans del 8 m, però, El Til·ler té una altra cita important: el dia 5 de març, el centre celebra la seva jornada de portes obertes. Tots i totes convidades!