L’avantprojecte que ha elaborat Projectes Urbans recull algunes diferències respecte de l’obra ja executada en el tram proper a Francesc Macià. En concret, es preveu crear noves places triangulars tant a la banda de mar com a la de muntanya. La mateixa geometria del traçat, que creua només illes de l’Eixample, dóna uns espais d’estada diferents respecte del tram ja executat, com les places triangulars de les interseccions Pau Claris – Diagonal – Rosselló i Bailèn-Diagonal-Mallorca.
Les obres es faran en dues fases, de primer fins al passeig de Sant Joan i després fins a la plaça de les Glòries.
L’alcalde, Xavier Trias, ha explicat que aquesta reforma té la voluntat que la Diagonal es converteixi “en un eix que la gent pugui gaudir de manera clara”. Trias ha assegurat que la primera part de la reforma és “un triomf dels ciutadans”, perquè s’ha convertit en “un lloc on les famílies poden passejar tranquil·lament i gaudir d’aquest espai”. “Amb aquesta transformació hem aconseguit que dues artèries de la ciutat com la Diagonal i el passeig de Gràcia es converteixin en un èxit de la gent, que pot passejar-hi i gaudir-les.”
Segons ha manifestat Xavier Trias, aquestes obres “van ser un atreviment, que ara està clar que és un èxit”, i per això es fa el plantejament de continuar-les fins a la plaça de les Glòries. L’alcalde ha explicat que es preveu que les obres del tram entre el passeig de Gràcia i el passeig de Sant Joan puguin començar abans d’acabar aquest any.
La vegetació d’aquest tram de la Diagonal, que alterna plàtans amb alzines, es mantindrà i així es diferenciarà del tram ja executat, on alternen plàtans amb palmeres.
Les obres de reforma del tram comprès entre la plaça de Francesc Macià i el passeig de Gràcia, d’1,3 km, estan gairebé enllestides. La reforma ha permès ordenar i millorar la qualitat de l’espai urbà, ampliar les voreres destinades als vianants, crear un carril segregat per a bicis i mantenir el tronc central per a la circulació del transport públic i els vehicles privats.
Aquesta reforma s’ha fet mantenint un dels principals signes d’identitat de la Diagonal, l’arbrat actual, i introduint-hi infraestructures intel·ligents, com enllumenat intel·ligent, Wi-Fi, sensorització i fibra òptica, i aplicant-hi criteris d’eficiència i sostenibilitat, com l’aprofitament d’aigua del freàtic o punts de recàrrega per a vehicles elèctrics.