Dimarts 21 de gener el programa “Sense Ficció” de Televisió de Catalunya va emetre el documental “Encants. Diari d’un trasllat”. En total, 491.000 espectadors van veure la crònica del trasllat del vell mercat dels Encants de Barcelona al seu nou emplaçament. El documental va ser líder d'audiència en la franja de 21.50 a 22.40 hores i també va ser el tercer programa més vist del dia de totes les cadenes de televisió, només per darrere del Telenotícies Vespre i del Telenoticies Migdia. A més, ha estat el segon "Sense Ficció" més vist d'aquesta temporada (que va començar el setembre passat).
El documental es pot veure en aquest enllaç de TV3 a la carta.
L’obra és la crònica del trasllat del vell mercat dels Encants de Barcelona al seu nou emplaçament de l’avinguda Meridiana i el carrer Castillejos. Recull l’experiència i les opinions dels venedors i clients davant el trasllat de l’històric mercat.
El documental és obra de Joan López Lloret i de Cesc Gay i la producció ha anat a càrrec de BATABAT. “Encants. Diari d’un trasllat” ja va poder ser vist el passat dijous 16 de gener en un pasi previ a la sala d’actes del nou mercat dels Encants de Barcelona.
La crònica d’un trasllat
El mercat de segona mà, de curiositats, d’antiguitats, sempre ha tingut un referent a Barcelona: els Encants. Un mercat amb una llarga història al darrere, que descobreix aquest documental.
En el marc de la gran transformació que està vivint la plaça de les Glòries, el mercat es va traslladar, al juny de 2013, a una nova ubicació, estrenant nou equipament. L’anunci d’aquest canvi va trasbalsar els comerciants i va generar moltes esperances, però, alhora, també molts neguits.
Un equip de televisió va seguir durant més d’un any el procés, entrant en la vida dels comerciants i d’alguns clients, per saber si els nous Encants mantindran la identitat guanyada a través del temps. “Encants, diari d’un trasllat” n’és el resultat. L’equip de gravació va viure les angoixes i esperances dels paradistes, des dels que porten diverses generacions al mercat fins als nouvinguts provinents d’altres cultures, per veure com feien aquest canvi i superaven dificultats com la pluja el dia previst de la inauguració. Al mateix temps, el documental també fa un repàs de la història dels Encants, des de l’origen mateix de la paraula als diferents emplaçaments que ha tingut a la ciutat.
Entre els clients dels Encants entrevistats en el documental hi ha des d’una noia del Camerun que només havia vist parades a terra al seu país fins a un buidador de pisos protagonista de la subhasta matinal, l’arxiver dels Encants o bé el periodista Emili Manzano, client habitual.
Els Encants formen part de la identitat de Barcelona, és un microcosmos amb vida pròpia que s’ha mogut per la ciutat des de fa molts d’anys. Cada dia centenars de paradistes, clients, turistes i curiosos passegen pels seus passadissos, buscant alguna cosa. Hi ha qui busca productes quotidians; d’altres, antiguitats; d’altres roba de segona mà, andròmines de tot tipus, color i origen. Aquesta diversitat és l’essència d’aquest caos endreçat que han esdevingut els Encants al llarg de tots aquest temps.
Els nou Mercat dels Encants, ubicat a la cruïlla Meridiana amb Castillejos, és avui un dels edificis singulars dels entorns de la plaça de Les Glòries, esdevenint un equipament d’interès per als veïns i per al conjunt de la ciutat.
Més informació:
El documental es pot veure en aquest enllaç de TV3 a la carta.