Caixer automàtic en període de proves al Mercat del Besòs

04/01/2023 - 11:49 h

Aquest any es desplegaran nous caixers automàtics als barris per fer front a la manca i dificultat d’accés als serveis bancaris. A Sant Martí se n'instal·laran al Mercat Municipal del Besòs com a prova pilot, a l'estació de metro Pompeu Fabra (L2) i a diversos quioscos de premsa.

Aquest mes s’ha iniciat una prova pilot, en col·laboració amb el Banco Santander, per instal·lar 4 caixers a mercats municipals: Besòs, Sants, La Llibertat i Sant Antoni. Aquestes terminals tenen la particularitat que l’ingrés d’efectiu es pot fer en el mateix caixer, de manera que els comerciants dels mercats no hauran de sortir de l’equipament amb la recaptació per portar-la a una entitat bancària. També es preveu la instal·lació de dispensadors per canviar bitllets per monedes.

Aquesta prova pilot tindrà una durada d’un any per avaluar-ne la viabilitat. En funció dels resultats, la iniciativa s’estendrà a altres emplaçaments comercials municipals. 

32 terminals a la xarxa d’estacions de metro

D’altra banda, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) té previst desplegar 11 nous caixers durant el primer semestre de 2023 a diverses estacions de metro:

  • L1: Sant Andreu i Mercat Nou
  • L2: Pompeu Fabra
  • L3: Canyelles i Roquetes
  • L4: Alfons X i Trinitat Nova
  • L5: Ernest Lluch, Vall d’Hebron, Coll Teixonera i Cornellà Centre

Aquests nous caixers se sumaran als 21 que ja estan en funcionament des del passat mes de juliol a la xarxa de metro, entre els quals hi ha el de l’estació Ciutadella|Vila Olímpica (L4).

Uns altres punts de la ciutat que comptaran amb nous terminals per retirar diners seran els quioscos de venda de premsa. Durant aquest 2022 s’han posat en marxa 60  i la voluntat és que els 65 restants es despleguin durant tot l’any 2023. Un total doncs de 125 quioscos disposaran de caixer automàtic.

A banda, s’està treballant per treure un concurs durant aquest any per dotar de terminals un seguit d’equipaments municipals de proximitat i d’altres com Barcelona Activa.

Aquesta mesura per incrementar els caixers automàtics s’emmarca en l’estratègia per fer front a la manca i dificultat d’accés als serveis bancaris de Barcelona. A l’any 2018 hi havia un total de 1.214 caixers bancaris a la via pública mentre que l’any passat es comptava només amb 717, un descens del 40% de terminals. 

Formacions, assessorament i impuls de canvis legals

Però l’estratègia no contempla només la instal·lació dels terminals sinó el treball per impulsar canvis legislatius, sessions d’assessorament i formació. Al març d’aquest any, per exemple, es va posar en marxa el Telèfon contra la desatenció bancària i es va publicar la guia de consells de consum per a la gent gran, ambdues iniciatives dependents de l’Oficina Municipal d’Informació a les Persones Consumidores (OMIC).

Respecte a les formacions s’han dut a terme tot un seguit de sessions d’educació financera per a persones grans sobre els drets i obligacions dels usuaris i usuàries, consells per gestionar correctament els diners o saber planificar decisions de futur. La voluntat és fer-ne 15 més durant el primer trimestre de 2023.

D’altra banda, s’han impulsat canvis legislatius com la presentació d’esmenes al projecte de Llei de Defensa del Client Financer en les que es demanava la certificació de l’accessibilitat al web, la capacitat sancionadora de l’autoritat de defensa del client finances fins a 20.000 euros i per a tot crèdit hipotecari i incloure dins de l’autoritat de defensa una persona gran representant del teixit associatiu.

Més informació