L’Institut Municipal de Mercats de Barcelona (IMMB) continua mantenint el ritme d’inversions que ha mantingut en els darrers anys. Concretament, entre els anys 2020 i 2023, l’Ajuntament invertirà 96.020.049 euros en els mercats municipals, que es reparteixen de la següent manera:
- Grans transformacions: Abaceria, Sant Andreu, Horta i Montserrat (63.086.984 euros).
- Grans millores: Besòs, Galvany i Sagrada Família (7.538.116 euros).
- Pla general d’obres, millores i manteniment (22.623.082 euros).
- Pla de Digitalització dels mercats de Barcelona (2.771.868 euros)
Millora del Mercat del Besòs
Un cop fet el trasllat de la zona logística i l’ordenació comercial, el mercat encara la segona fase del projecte amb la millora dels accessos dels mercats. Aquests treballs tenen una durada prevista d’un any i han de finalitzar la primavera del 2022.
La remodelació permetrà continuar mantenint el seu caràcter com a equipament de referència en la distribució alimentària del barri. El Mercat del Besòs es va construir al 1968 amb l’objectiu de proveir a aquesta zona del districte d’un gran i complert mercat alimentari.
El manteniment de la xarxa, prioritari
A banda dels set mercats on es faran obres de gran abast, entre el 2020 i el 2023 també s’estan fent millores generals i manteniment de la xarxa a diversos mercats: Besòs, Clot, Provençals i Sant Martí, entre d’altres.
Actualització dels continguts i dels canals digitals
El context d’emergència sanitària de l’any 2020, encara vigent enguany, ha reforçat la necessitat d’accelerar el procés de digitalització. La inversió inclourà la instal·lació de la infraestructura necessària perquè els 40 edificis de mercats tinguin la capacitat i les eines per competir en un entorn comercial cada vegada més digital.
En els darrers mesos per exemple, s’ha posat en marxa el Pla de Digitalització dels Mercats de Barcelona, que incorpora com a peça destacada la posada en marxa del marketplace únic de tots els mercats de Barcelona.
Locomotores de dinamització i reactivació dels eixos comercials
En el darrer any, amb la pandèmia, s‘ha constatat com aquests equipaments comercials tenen la capacitat d’atreure clientela i d’arrossegar i ajudar a dinamitzar el comerç de proximitat que tenen al voltant. És per això que en aquest context, la inversió en els mercats municipals és encara més necessària.
Amb les obres previstes per als propers anys, pràcticament es finalitza la renovació integral de tots els equipaments. I és que en els darrers anys l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona ha modernitzat 19 mercats de la xarxa de 39 amb què compta Barcelona.
Concretament, a Sant Martí s’han remodelat en els darrers anys els següents equipaments: Mercat del Clot (1995-integral), Mercat del Poblenou (2005-integral), Mercat de Provençals (2013-parcial) i Mercat de Sant Martí (2003-parcial).
Durant el 2020, els mercats de Barcelona van rebre 46.388.777 visitants presencials i es van arribar a multiplicar per 10 les comandes online i per telèfon. El 66% dels barcelonins i barcelonines compren en els mercats i, en conjunt, la població els dona una puntuació mitjana de 7,7 sobre 10.