El nou Pla de mobilitat urbana incorpora el 84% de les al·legacions presentades

19/10/2022 - 12:31 h

Aconseguir una Barcelona més sostenible, segura, equitativa i saludable és l’objectiu principal del nou Pla de mobilitat urbana 2024 (PMU), que aquest dilluns s’ha presentat a la sessió plenària del Pacte per la mobilitat del Govern municipal.

El nou Pla de mobilitat urbana 2024 (PMU) incorpora totalment o parcialment 374 de les 444 de les al·legacions presentades per diverses entitats de la ciutat durant el procés de revisió del document, iniciat l’any passat. D’altra banda, s’han desestimat 70 propostes perquè no eren compatibles amb els objectius estratègics del pla o bé perquè en superaven l’abast o l’àmbit de competències.

El pla, que es portarà al proper Consell Plenari de l’Ajuntament de Barcelona per a l’aprovació definitiva, ha obtingut els informes favorables de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i de la Generalitat de Catalunya.

El document, que concreta un total de 62 línies d’actuació i més de 300 mesures, té l’objectiu d’aconseguir que el 2024 un 81,52% dels desplaçaments es facin a peu, en transport públic o en bicicleta.

S’ha escoltat totes les veus

Durant el procés de revisió del pla s’han introduït modificacions per incorporar-hi les diferents sensibilitats manifestades. Els canvis principals fan referència a la mobilitat de les modalitats següents:

  • A peu: enfortiment dels objectius de reducció de la sinistralitat, més èmfasi en la mobilitat quotidiana en clau de gènere i millores de la semaforització específica per a vianants, sobretot, a les vies on tenen un ús prioritari.
  • En transport públic: reforç de la col·laboració amb altres administracions per impulsar infraestructures de connexió per millorar el transport públic supramunicipal, millores en serveis de transport públic complementaris i als traçats de la xarxa de bus urbà i definició de nous objectius d’accessibilitat de les parades de transport públic.
  • En bicicleta i vehicles de mobilitat personal: millora de la semaforització específica per a ciclistes, impuls de la mobilitat compartida amb visió metropolitana, més articulació de la xarxa pedalable de Barcelona amb la xarxa d’itineraris supramunicipals i millora de la gestió de l’oferta d’aparcaments segurs.
  • En vehicle privat: finalització de la implementació de la zona de baixes emissions (ZBE) i de la “Ciutat 30” i millores en les mesures relacionades amb l’aparcament per propiciar el canvi modal cap al transport públic.

A més, el document revisat inclou mesures relacionades amb la smart mobility, com potenciar els mecanismes de promoció dels vehicles compartits i millorar qüestions relatives a la gestió de dades, així com en l’àmbit de la distribució urbana de mercaderies.

Garantir la mobilitat del futur

El PMU és el full de ruta que vol garantir el dret universal a la mobilitat a la ciutat, orientat cap a formes sostenibles i saludables de transport com els desplaçaments a peu, amb transport públic, en bicicleta o VMP o amb vehicles nets.

El pla actua en cinc grans àmbits: mobilitat segura, mobilitat sostenible, mobilitat saludable, mobilitat equitativa i mobilitat intel·ligent, a través de 62 línies d’actuació i més de 300 mesures específiques.

Per aconseguir una mobilitat més segura i sostenible es pretén incrementar la quota dels desplaçaments a peu en un 7,5%, la de transport públic en un 15,7% i la de la bicicleta en un 129,4%. A la vegada també es volen reduir els desplaçaments en vehicle privat en un 25,6% en relació amb el 2018. D’aquesta manera, s’aconseguiria que un 81,52% dels desplaçaments es facin a peu, en transport públic o en bicicleta.