Les platges de la ciutat es consoliden com a espais sense fum

11/10/2022 - 08:51 h

La iniciativa “Platges sense fum” ha tingut una alta acceptació entre la ciutadania: el 99% de les persones usuàries no han fumat aquest estiu a la platja. És un dels resultats del balanç d’una temporada de bany que ha arribat als quasi cinc milions d’usuaris i usuàries.

En aquest primer any de regulació de les platges sense fum, el Servei d’Informació de Platges (SIP) ha fet prop de 40.000 actuacions de sensibilització. Les burilles com a residus a la sorra, però, es mantenen presents. Les persones usuàries han manifestat (72%) que han vist burilles principalment al costat del passeig i de les infraestructures, molt probablement a causa del desplaçament de les persones que fumen fora de la sorra i de l’ús nocturn de les platges.

Les platges, un dels espais més utilitzats de la ciutat

Durant la temporada de bany del 2022 s’han recuperat els nivells prepandèmia, amb quasi 5 milions d’usuaris i usuàries, gràcies al bon temps i a la fi de les restriccions. Com és habitual, el mes amb més persones usuàries ha estat el de juliol, en què s’ha arribat a 1,5 milions de persones usuàries. En cap cas s’ha superat la capacitat de càrrega de les platges. 

L’obtenció d’aquestes dades ha estat possible gràcies a la tecnologia dron que s’ha fet servir aquesta temporada. Aquesta eina també s’ha fet servir per a la detecció de persones accidentades (simulacres amb SPEIS i GUB), i s’ha provat amb resultats molt positius la capacitat del sistema per detectar abocaments i optimitzar els serveis de neteja. 

Respecte a la qualitat de l’aigua de bany, ha estat excel·lent, excepte les darreres setmanes d’agost i al setembre, a causa de les pluges.

Els serveis més ben valorats

Segons l’enquesta del Servei d’Informació de Platges, la valoració global mitjana dels usuaris i usuàries és d’un 7,66, una xifra que augmenta la valoració global en 0,3 dècimes respecte a l’any 2018 (darrer any en què es disposa d’enquestes). Pel que fa a serveis concrets, el Servei de Salvament i Socorrisme és un dels més ben valorats, amb una puntuació de 9,18. Les actuacions del servei s’han concentrat principalment en les prevencions i rescats. 

La valoració global del Servei de Bany Assistit ha estat excel·lent, amb un 4,78 sobre 5. Les millores d’aquest servei implementades a l’inici de la temporada s’han traduït en un augment notable del nombre de persones usuàries. En total ha augmentat en un 57% el nombre d’usuaris i usuàries, que ha passat de 4.500 a 7.800. El canviador inclusiu ha estat present durant tota la temporada al punt de la Nova Icària i durant mitja temporada al punt de Sant Miquel, i un terç de les persones usuàries l’han utilitzat.

D’altra banda, com a novetat, el Centre de la Platja (CdP) ha instal·lat un espai exterior a peu de sorra amb una nova senyalització, ha envinilat amb una imatge nova el centre i ha ampliat l’oferta d’activitats al mes d’octubre. S’han organitzat 90 activitats en les quals han participat 1.624 persones i s’han coordinat 32 recollides de residus amb 2.027 voluntaris. 

El Servei d’Informació de Platges ha donat informació a un total de 98.163 persones usuàries, el 45% de les quals eren turistes. En total s’han donat 107.370 missatges sobre temes ambientals i de serveis, i el servei d’informació ha obtingut una valoració de 9,08.

Menys residus abocats al mar

Enguany s’ha reduït lleugerament el volum de residus recollits a l’aigua respecte a l’any 2021. Però hi ha algunes platges, com les de la Barceloneta, la Nova Icària i el Bogatell, on hi ha hagut un increment dels residus recollits. A la platja del Somorrostro el volum de residus ha recuperat els nivells alts d’abans de la pandèmia amb la reobertura de l’oci nocturn.

Per tipus de residus, durant el 2022 dels residus recollits de l’aigua un 29% eren plàstics, un 41% fusta natural i un 21% altres residus, com productes d’higiene personal, tovalloletes, draps, cordes, filferros, etc. Pel que fa als residus fora de l’aigua, la generació mitjana de residus durant la temporada ha estat de 0,16 kg per persona usuària. Un valor molt similar al de l’any 2021. Tot i així, s’ha detectat una lleugera reducció de la presència de residus a la sorra respecte a aquest any i un lleu augment de l’ús de les papereres de rebuig i d’envasos.

A la platja, “Respect”

Com cada any, s’ha activat la campanya de sensibilització i conscienciació amb el missatge “Respect” i les il·lustracions d’Alexis Rom, per apel·lar a la corresponsabilitat de la ciutadania. També el web ha informat en temps real de quin era l’estat d’ocupació de les platges de la ciutat i ha rebut un total de 212.390 visites, amb 255.255 pàgines visitades, xifra que demostra l’interès de la ciutadania per tenir informació de l’ocupació de les platges abans d’anar-hi.

Una de les novetats d’aquest any és que el web ha donat la informació de l’ocupació de l’àrea de gossos de la platja de Llevant. De fet, la presència de gossos a les platges aquesta temporada ha estat similar a la de l’any anterior, al voltant de 14.000 gossos (13.728), dels quals el 73% provenen de la ciutat. L’espai per a ciutadans amb gossos a la platja de Llevant ha rebut una valoració de 8,61.

Dinamització de la Zona de Banys del Fòrum

El Grup de Treball per a la millora de la Zona de Banys del Fòrum (ZBF) que s’ha creat enguany ha treballat en una nova cartelleria amb la normativa d’ús, ha millorat el Servei de Bany Assistit amb noves zones d’ombra, ha instal·lat més infraestructura d’accés a l’aigua i n’ha ampliat l’horari i el calendari, entre d’altres actuacions. 

Pel que fa a les activitats socials, hi han participat quasi un miler de persones (des del mes de juliol fins a l’11 de setembre) i s’han fet diferents tallers dirigits a diversos públics. Tots els equips participants han valorat positivament el projecte. Es preveu continuar treballant aquest hivern en la consolidació de les mesures adoptades i en la implantació de noves millores a l’espai de cara a la temporada vinent.