Proposta municipal del Pla de mobilitat urbana 2024

23/09/2020 - 11:08 h

La prioritat és aconseguir que un 81% dels desplaçaments es facin a peu, en transport públic o en bicicleta, reduint així el trànsit privat per avançar cap a una mobilitat més saludable, accessible, sostenible, segura.

 

La proposta del Govern municipal per al Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2024, presentada durant la reunió del “Pacte per la Mobilitat” estableix com a reptes principals els següents:

  • Garantir el dret a la mobilitat.
  • Vetllar per la salut i la seguretat.
  • Fomentar un aire més net.
  • Combatre l’emergència climàtica.
  • Contribuir a la recuperació econòmica i la creació d’ocupació en el sector.

Amb aquests eixos de treball, el document planteja accions per a tots els mitjans de desplaçament que conviuen a la ciutat.

Els vianants, la prioritat

L’objectiu és incrementar en un 7,5% els desplaçaments a peu i, per aconseguir-ho, el pla estableix:

  • Crear 32 quilòmetres nous de carrers per a vianants.
  • Alliberar les voreres d’obstacles per fer-les cent per cent accessibles.
  • Instal·lar més escales mecàniques i ascensors per desplaçar-se en vertical als barris de muntanya.

Més transport públic

L’objectiu és aconseguir un 15,7% més de desplaçaments en metro, bus i tramvia. Les accions que es prioritzen són les següents:

  • Habilitar 70 quilòmetres nous de carrils bus.
  • Estendre els carrils bus a l’àrea metropolitana.
  • Estendre el bus a demanda.
  • Reclamar l’execució de l’L9 de metro, rodalies, carrils bus-VAO i la connexió del tramvia.
  • Construir les noves estacions intermodals de bus i ferrocarril a Sants i la Sagrera.
  • Prendre mesures per millorar la comoditat i la seguretat al metro.
  • Crear una nova aplicació pública del taxi.

Una xarxa pedalable ampliada i més eficient

Per aconseguir incrementar els desplaçaments en bicicleta un 129%, s’ampliarà en un 40% la xarxa de carrils bici. A més, s’impulsarà que el servei d’ús compartit de bicicletes i motocicletes s’estengui a l’àrea metropolitana.

Una distribució de mercaderies més ben organitzada

Per a una DUM més sostenible, integrada i intel·ligent, el PMU 2024 proposa:

  • Ampliar-ne la regulació.
  • Crear una microplataforma de DUM per districte.
  • Impulsar una taxa d’últim quilòmetre urbà per a les grans distribuïdores.

Menys trànsit privat i més saludable

L’objectiu és reduir un 25,6% els desplaçaments en cotxe i en moto privats en quatre anys, i incentivar els vehicles de zero emissions. A més, també és prioritari instaurar a tota la ciutat un límit de velocitat de 30 km/h, tret de les grans vies, consolidar la zona de baixes emissions i regular el 90% de les places d’aparcament.

El PMU 2024, a debat

La proposta municipal del Pla de mobilitat urbana 2024 s’ha presentat a la reunió del Pacte per la Mobilitat, que aplega des de fa més de vint anys associacions, empresaris, organismes i entitats públiques per consensuar les prioritats i necessitats en l’àmbit de la mobilitat i avançar cap a un model més saludable, accessible, sostenible i segur.

Ara, la proposta municipal es debatrà amb entitats i grups municipals, abans del debat i la votació del Ple, que es preveu que serà a l’octubre. A més, d’aquí a un any es revisarà la situació de la mobilitat a la ciutat, avui dia marcada pel context sanitari actual, per si cal fer modificacions del pla.​