La conferència final del projecte europeu Secur’cities, liderat per les ciutats de Barcelona i Lió, ha posat en comú les experiències, metodologies i pràctiques que s’han establert en el marc d’aquesta iniciativa. L’esdeveniment, que té lloc a la Fundació Joan Miró, acabarà demà.
Un centenar de participants, entre assistents i ponents, han analitzat les mesures de prevenció necessàries per reforçar la seguretat dels espais públics. Destaquen membres de cossos de seguretat de la capital catalana, com Guàrdia Urbana, Bombers de Barcelona i tècnics de la Gerència de Seguretat i Prevenció de l’Ajuntament de Barcelona, a més de representants d’altres cossos d’emergència de Lió i altres ciutats europees.
Secur’cities és un projecte finançat a través del fons Internal Security Found Police (ISPF), creat per la Comissió Europea, que dona suport a les ciutats que reforcen la seguretat i reconeix el paper de les autoritats locals a l’hora de fer polítiques de prevenció i protecció davant d’amenaces terroristes i incidents crítics.
Aquesta iniciativa es va posar en marxa l’any 2019 amb un pressupost de 2.884.753 euros, el 90% subvencionat pel fons europeu, i permetrà donar resposta a algunes de les necessitats de millora de la prevenció i reacció davant d’incidents amb múltiples víctimes.
Línies de treball
Secur’Cities s’estructura en tres eixos de treball, el primer és facilitar l’organització d’esdeveniments a l’espai públic de manera segura. En el cas de Barcelona s’han fet dues actuacions principals: un projecte de millora de la seguretat a l’avinguda de la Reina Maria Cristina, un espai amb gran afluència de visitants durant els espectacles de la Font Màgica i la celebració de festivitats, i un estudi de zones sensibles a la ciutat, a partir de la metodologia d’avaluació de riscos consensuada pels dos equips tècnics del projecte.
El segon eix s’ha centrat en la modernització del sistema de videovigilància en l’àmbit de la seguretat urbana, per garantir una detecció ràpida d’incidents i la identificació àgil de persones, objectes o vehicles que puguin representar un risc per a la seguretat.
Finalment, la tercera línia de treball consisteix en l’intercanvi d’experiències i bones pràctiques en l’àmbit europeu.