Barcelona esdevé la primera capital mundial de les polítiques del temps, una figura creada per la Xarxa de Governs Locals i Regionals amb l’objectiu de generar més consciència sobre les polítiques del temps, donar-los més visibilitat i estendre’n els beneficis a la societat, les empreses i el planeta.
S’ha preparat un programa d’esdeveniments, que tindran lloc durant tot l’any, pensat per promoure canvis en l’organització social que millorin les necessitats de la gestió temporal de la vida quotidiana i trobin solucions per guanyar qualitat de vida.
Entre els objectius principals de la capitalitat, que referma la ciutat com a referent mundial en les polítiques del temps, destaquen els següents:
- Desplegar la Declaració de Barcelona sobre les polítiques del temps, signada per 75 institucions, organitzacions i centres de recerca mundials, que reclama reconèixer el dret al temps com un dret de la ciutadania, repartit de manera equilibrada, igualitària, saludable i eficient. Amb aquest desplegament es pretén desenvolupar i implementar polítiques del temps que millorin la qualitat de vida de les persones, abordant aspectes com l’impacte de la digitalització i el teletreball, la bretxa de gènere en la pobresa de temps, l’equilibri entre la vida laboral i personal, horaris més saludables o la mobilitat sostenible. L’objectiu del desenvolupament de la declaració és tenir un full de ruta 2022-2024 per aconseguir que la Unió Europea inclogui recomanacions concretes del dret al temps i es formalitzi l’Agenda Urbana del Temps.
- Dinamitzar la Xarxa de Governs Locals i Regionals per les Polítiques del Temps, composta per diverses entitats locals i regionals catalanes, franceses i italianes, que té l’objectiu de compartir coneixements, intercanviar experiències i bones pràctiques de ciutats i regions i avançar conjuntament en l’agenda de les polítiques del temps a partir del treball conjunt i les experiències compartides.
- Preparar la Time Use Week dels anys 2022 i 2023, l’espai internacional d’impuls de les polítiques del temps.