Arrenca una nova edició del programa ‘Transformem els patis en naturalitzats, coeducatius i comunitaris’, impulsat per l’Ajuntament de Barcelona, en col·laboració amb el Consorci d’Educació de Barcelona (CEB), l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona i l’Associació de Mestres Rosa Sensat.
‘Transformem els patis en naturalitzats, coeducatius i comunitaris’ pretén millorar aquest espai d’esbarjo i de joc perquè esdevingui més naturalitzat i sostenible, fomentant les dinàmiques i relacions igualitàries i inclusives a partir de la diversificació del joc i buscant promoure els seus usos comunitaris com a equipament de barri.
El tret de sortida d’aquesta edició del programa es va produir ahir a la tarda amb una primera sessió de benvinguda i sensibilització. L’acte, que va tenir lloc a la sala d’actes de l’Associació de Mestres Rosa Sensat, anava dirigit als docents dels centres escolars participants aquest curs.
La comissionada d’Educació, Maria Truñó, va iniciar la sessió recordant que el programa vol treure tot el potencial dels patis per lluitar contra l’emergència climàtica i acostar-se a un model de ciutat educadora i jugable. A continuació, la secretària del CEMB, Marta Carranza, va presentar més en detall els objectius de ‘Transformem els patis’ i el desenvolupament del programa en aquesta edició. Per la seva banda, Emma Cortès, coordinadora de l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona, va presentar els sis criteris per a un bon pati naturalitzat, coeducatiu i comunitari.
Seguidament, es va fer un repàs a les diferents mirades a partir de les quals s’hauria de transformar un pati: Bet Madera, cap de formació de l’Associació de Mestres Rosa Sensat, va parlar de les seves orientacions pedagògiques; Jaume Barnada, coordinador de l’Àrea d’Ecologia Urbana de l’Ajuntament de Barcelona, va conscienciar sobre el repte de la naturalització i sostenibilitat; i Jaume Mora, president del Consell de l’Esport Escolar de Barcelona, va posar sobre la taula la necessitat del joc, l’activitat física i l’activitat esportiva.
15 centres escolars participants
Per aquest curs són 15 les escoles seleccionades per realitzar el programa: l’Escola Castella, l’Escola Tibidabo, l’Escola Mercè Rodoreda, l’Escola Rubén Darío, l’Escola Mas Casanovas, l’Escola Enric Granados, l’Institut Escola Mirades, l’Escola Aldana, l’Escola Gayarre, l’Escola de la Concepció, l’Escola Mossèn Jacint Verdaguer, el CEE Sant Joan de la Creu, l’Escola Elisenda de Montcada, l’Escola Molí de Finestrelles i l’Escola Turó Blau.
Cada centre ha de constituir un grup motor amb representants de tota la comunitat educativa per dur a terme un procés de cocreació per determinar com es vol transformar el pati. Paral·lelament, dos docents de cada centre realitzaran una formació de 25 hores reconeguda pel Departament d’Educació per assolir els coneixements necessaris per desenvolupar el treball intern del procés participatiu. Un cop acordat el projecte a executar amb l’equip tècnic del Consorci d’Educació de Barcelona es duran a terme les obres durant els mesos de juliol i agost del 2022.