Dins del pla de transformació urbana Superilla Barcelona, l’ampliació del tramvia s’emmarca en l’aposta pel transport públic i la mobilitat sostenible per avançar cap a una ciutat més amable, accessible, equitativa i saludable.
El nou tramvia unificat permetrà traslladar-se de les Glòries a Verdaguer en 7 minuts i de les Glòries a Francesc Macià en 15 minuts. També afavorirà la intermodalitat de transports públics, amb connexions amb les línies de metro i autobusos, per optimitzar la mobilitat urbana i metropolitana.
S’ha calculat que la unió entre els actuals Trambaix i Trambesòs duplicarà la demanda d’ús de tramvia fins a arribar a un total de 220.000 viatgers i viatgeres diaris entre els nou municipis de l’àrea metropolitana que quedaran connectats: Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Sant Feliu de Llobregat, Sant Adrià de Besòs i Badalona.
A través de les actuacions urbanístiques associades a la connexió del tramvia, es reordenaran els usos de l’avinguda Diagonal. D’una banda, s’hi alleugerirà el trànsit motoritzat en 12.000 vehicles privats menys cada dia, la qual cosa contribuirà a reduir la contaminació acústica i atmosfèrica a la ciutat. D’altra banda, s’hi augmentaran els espais per a vianants i els carrils bici, s’hi incrementaran les zones verdes amb més arbrat i parterres enjardinats i s’hi instal·laran enllumenat i mobiliari urbà nous.
Tres noves parades
La primera fase de les obres ampliarà el tramvia en 1,8 quilòmetres de les Glòries a Verdaguer i incorporarà a la xarxa tres noves parades (Monumental, Sicília i Verdaguer) i un intercanviador a les Glòries. En aquest tram es guanyaran 8.400 m2 per a vianants, 2.500 m2 d’espais ciclables i 5.000 m2 d’àrees verdes.
El nou tram de tramvia connectarà amb 4 línies de metro, l’L1, l’L2, l’L4 i l’L5, i 13 línies d’autobús de TMB, a més d’enllaçar amb les 3 línies actuals del Trambesòs, la T4, T5 i T6. La connexió es farà amb un sistema d’alimentació de corrent per terra, cosa que permetrà que no s’hagin de fer catenàries.
Al tram de l’avinguda de la Diagonal entre els carrers de Los Castillejos i de Lepant, els vianants circularan pel tram central. Al lateral de muntanya hi haurà un carril per al tramvia, un per a bicicletes i un altre per a serveis. I al lateral de mar hi circularà el tramvia i hi haurà un carril per als vehicles privats. S’ampliaran les voreres fins als 7,5 metres a la banda de muntanya i fins a 10 metres a la banda de mar.
A partir del carrer de Lepant i fins al passeig de Sant Joan, el tramvia circularà pel tram central, on també hi haurà un carril bici bidireccional. Els laterals tindran dos carrils per al vehicle privat i un de servei i voreres de 7,5 metres. També es construirà un intercanviador a les Glòries i s’urbanitzarà tota la banda de mar del futur parc.
Afectacions de la mobilitat
Les obres començaran simultàniament en cinc punts del tram entre el carrer de Badajoz i el carrer de Girona i comportarà afectacions del trànsit similars a les que hi ha actualment en marxa, arran de les obres d’ampliació del col·lector d’aigües.
Per informar sobre aquestes alteracions i acompanyar el veïnat, les escoles i els comerços de les zones implicades, s’han convocat sessions de la Comissió de Seguiment Tramvia, que aplega associacions veïnals i de comerciants, col·legis professionals, entitats educatives i de mobilitat i altres organitzacions metropolitanes i municipals.