El pla Superilla Barcelona suposa un canvi de model urbanístic per aconseguir una ciutat més sostenible i resilient. Un cop acabades les actuacions previstes fins al 2023, s’haurà destinat un milió de metres quadrats d’asfalt a l’ús veïnal i 40 hectàrees a nou verd.
Consulta totes les actuacions ja fetes o en marxa
al nou mapa interactiu.
Amb les mesures es pretén aconseguir que el 81% dels desplaçaments de la ciutat es facin a peu, en bici o en transport públic.
Transformació de grans espais
Per afavorir que el veïnat pugui desplaçar-se i fer vida de manera saludable s’han creat diferents superilles als barris, com al Poblenou, Sant Antoni, Horta o Hostafrancs. A més, estan en procés les transformacions del Consell de Cent en un carrer de places i eixos verds, de la Meridiana per deixar enrere la funció d’autopista urbana de l’avinguda, de la plaça de les Glòries per convertir-la en un nou pulmó verd i de la via Laietana perquè sigui un carrer dels barris de l’entorn, i no una via de pas del trànsit.
A més de les grans transformacions, la ciutat s’està adaptant perquè el 75% dels carrers siguin a velocitat de 30 km/h. A més, la pacificació de vies secundàries als barris permet donar prioritat als vianants i a les persones usuàries de la bicicleta per incentivar una mobilitat més saludable.
Una ciutat per als infants
La pacificació d’entorns escolars, amb la reducció de carrils de trànsit i la creació d’espais plaça perquè la canalla i les famílies puguin reunir-se abans i després de l’escola, afavoreix el benestar d’un col·lectiu especialment vulnerable.
A més, molts centres s’estan convertint en refugis climàtics per fer front als efectes de l’emergència climàtica.
D’altra banda, l’impuls de noves àrees de joc, més integrades en la ciutat i més diverses, està convertint a poc a poc Barcelona en una ciutat jugable. Per fer-ho possible s’incentiva la inclusió d’elements singulars de joc que promoguin la imaginació dels infants i d’interacció amb la natura, i opcions accessibles per a tothom.
Una mobilitat eficient i respectuosa amb el medi ambient
La transformació urbanística, amb la pacificació de carrers, prioritza els desplaçaments a peu i en bicicleta. A més, la previsió és ampliar la xarxa de transport públic i millorar-ne l’eficiència amb mesures que permetran, per exemple, incrementar un 10% la velocitat dels busos.
A més, aquesta tardor començaran les obres d’urbanització de la Diagonal, pas previ per a l’ampliació del tramvia per la Diagonal, de les Glòries a Verdaguer, que reforçarà les connexions de l’Eixample amb l’àrea metropolitana.
També s’avança en la infraestructura per a les bicicletes, tant amb l’habilitació de 97 noves estacions de Bicing, ja operatives, com amb la previsió de continuar l’ampliació de carrils bici per tota la ciutat.
Més habitatge per doblar el parc públic
Per protegir la vida veïnal als barris i preservar el dret a l’habitatge s’han construït o estan en procés de construcció 6.100 habitatges públics, i s’adquireixen prop de 1.000 pisos. L’objectiu és doblar el parc públic i a preu assequible existent.
Un urbanisme que fomenta l’economia local
Entre les actuacions urbanístiques que fomenten l’economia local hi ha la nova regulació per consolidar les terrasses a la calçada, la transformació d’usos del Port Olímpic, que aposta per les activitats vinculades al mar, o l’impuls d’un nou pol de recerca i innovació a l’entorn de la Ciutadella, entre altres.