Com transitar un dol?

09/11/2020 - 11:10

Salut emocional. El Servei per a Adolescents i Famílies (SAIF) ens comparteix consells per a aquells que vivim un dol o tenim una persona estimada que es troba davant aquesta situació.

Després de mesos de pandèmia i de patir les seves conseqüències, cada vegada més ens trobem amb cor de posar paraules a les inquietuds i l’estrès que ens ha provocat.

Per tal de fer front a aquestes emocions, sovint confuses, el Servei per a Adolescents i Famílies (SAIF) ens recomana que no les ignorem, sinó que les visquem i transitem de manera conscient, especialment si estem experimentant el dolor d’una pèrdua personal, ja que gestionar un dol en l’actual context ens limita les possibilitats de rebre acompanyament i suport per part del nostre entorn més proper, de viure el procés de manera natural.

Per orientar-nos en aquests moments de dolor i patiment emocional, el SAIF va dur a terme l’activitat virtual “L’acompanyament a adolescents i joves en processos de dol i pèrdua”.

En aquesta trobada, que us animem a recuperar, es van compartir els següents consells per a aquells que vivim una pèrdua o tenim una persona estimada que es troba davant aquesta situació:

1. No tinguem pressa i donem-nos temps :

  • Tot procés de pèrdua i/o dol comporta un procés dinàmic i de reajustament emocional

2. Sapiguem que és esperable experimentar les següents fases i emocions:

  • Impacte i negació
  • Confusió i desubicació
  • Ira, dolor i culpa
  • Tristesa
  • Acceptació, aprenentatges i nous projectes

3. Quan acompanyem joves davant un procés de dol

  • Exposem amb claredat la situació amb naturalitat
  • Validem els seus sentiments. Entenguem i respectem com necessiten expressar el dol i amb quina intensitat, sense qüestionar el seu malestar i la forma com ho expressen
  • Donem temps i espai
  • Tinguem una mirada curiosa
  • Entenguem que, dins d’un grup d’iguals (com són les amistats de la mateixa edat), la persona pot trobar un suport important

4. Quan acompanyem joves que mostres o expresses por a la mort

  • Validem aquest sentiment, no el neguem ni minimitzem
  • Recollim el seu malestar
  • Escoltem i entenem què hi ha darrera d’aquesta por

5. Quan gestionem un dol en família amb adolescents i/o joves…

  • Si ens aborden sentiments de culpabilitat excessius (per no poder ser presents, per exemple, a l’hospital o al tanatori degut al distanciament social), recordem que estem limitats/ades per l’inusual context en què ens trobem
  • Validem els sentiments que puguin sorgir i afavorim que es puguin expressar i elaborar
  • Estiguem presents i disponibles, escoltem, donem espai i compartim activitats plegats
  • Ajudem als i les joves de la família a elaborar petites pèrdues per així prevenir i tenir més eines per afrontar altres dols
  • Creem rituals significatius per a la família

6. Demanem ajuda professional, sobretot si…

  • El dol que vivim o acompanyem és disfuncional, es a dir, si la seva manifestació de malestar té una alta intensitat o s’allarga en el temps més enllà del que es considera natural (entre 6 mesos i un any)

Com a resum, per acompanyar el dol amb afecte, paciència i empatia cal:

  • Entendre el dol com un procés que implica un temps, que és variable i dinàmic, i que no tothom passem per totes les fases, ni en el mateix ordre, ritme ni intensitat
  • Validar els sentiments i respectar l’expressió del malestar, el temps i el propi procés
  • Ajudar (especialment als i les joves) a elaborar les petites pèrdues per prevenir i tenir més eines per enfrontar altres dols
  • Mostrar-se i estar disponible per escoltar
  • Crear conjuntament rituals significatius per a la família

El SAIF, sempre al vostre costat!

Tot i veure suspeses les seves activitats grupals, recordeu que el SAIF segueix oferint-vos programació virtual (a través del Twitter de Joventut ) i que us atén individualment des de:

A més, disposeu del Konsulta’m, un servei de suport psicològic adreçat a adolescents i joves, on també us hi podeu adreçar com a professionals per fer consultes sobre la vostra pràctica.