Ronda de Sant Antoni

Ronda de Sant Antoni

La Ronda de Sant Antoni encara un nou futur amb la retirada de la llosa, que ha ocupat part del vial durant els últims anys, i l’inici de les  obres de reurbanització amb l’objectiu de guanyar més espais d’estada i verd.

Fruit del treball tècnic i del realitzat amb les entitats i veïnat de l’àmbit, l’Ajuntament de Barcelona va aprovar una proposta de transformació del tram entre Ronda Sant Pau i Floridablanca. Les obres en aquest àmbit de trobada entre Ciutat Vella i Eixample començaran el 8 de gener de 2024. Així, es tiraran endavant unes obres llargament esperades des que el desembre de 2018 la ronda es va recuperar per a ús veïnal després de nou anys d’acollir les carpes provisionals del Mercat de Sant Antoni.

La remodelació comptarà amb una inversió d’uns 11,6 milions d’euros, i les obres s’executaran d’acord amb el projecte aprovat i adjudicat. Així, es preveu que una part de la futura ronda de Sant Antoni es configuri com un àmbit pacificat on la circulació de cotxes desapareix per donar pas a un espai en plataforma única.

Aquesta plataforma, entre Villaroel i Floridablanca, es configura com una nova plaça completament pacificada i lliure de vehicles –només admetrà el pas necessari de vehicles de serveis i emergència pels laterals–. El nou àmbit totalment pacificat es diferenciarà de la resta de l’espai i combinarà parterres, verd i zones de joc. S’unirà amb la plaça del Pes de la Palla, que es reformarà per millorar l’espai públic i incloure-hi una nova àrea de joc infantil.

Quant al transport públic, es preveu un carril bus de baixada des de Villarroel fins a Comte d’Urgell, que resol i elimina el pas del bus en contra direcció que hi ha avui dia pel carrer del Comte d’Urgell. En paral·lel, en aquest mateix tram es disposa d’una vorera de més de 17 metres d’amplada al costat Raval, on s’hi ubiquen unes pèrgoles de fusta que generen noves zones d’estada i ombra i que són compatibles amb el metro que discorre pel subsòl. Pel que fa a la mobilitat amb bicicleta, s’hi podrà anar per tot l’àmbit mantenint la prioritat de pas del vianant, que en tot moment serà l’usuari principal.

Pel que fa a la càrrega i descàrrega, s’incorpora un espai de càrrega i descàrrega en el tram de pas de l’autobús. En aquest aspecte, es fa el petit ajust de situar les places a la banda de Ciutat Vella per donar resposta a una petició dels mateixos comerciants del districte.

La intervenció en aquest tram de la ronda de Sant Antoni incrementa els espais drenants per facilitar el creixement dels arbres existents i se n’hi afegeixen 46 de nous, de manera que n’hi haurà un total de 150. Així, la presència d’elements vegetals i de major permeabilitat de la superfície queda garantida.

El projecte també inclou la pacificació de Tamarit per connectar així la nova ronda amb la superilla de Sant Antoni. I es renovarà la plaça del Dubte, inclosa dins l’àmbit.

La reurbanització del conjunt permet incrementar l’espai públic destinat als vianants i les zones verdes. Actualment, entre la ronda i el carrer de Tamarit hi ha 15.262 m2 d’espai pacificat i amb aquesta transformació s’arriba als 16.300 m2, un guany de més de 1.000 m2.

Durada i fases de les obres

Pel que fa al calendari de les obres, començaran el 8 de gener i tindran una durada d’uns 16 mesos.

A grans trets, durant l’any 2024 es durà una primera fase de l’obra centrada en els dos trams de la pròpia ronda de Sant Antoni (Comte d’Urgell-Villarroel i Villarroel-Floridablanca) i les voreres del costat Eixample i del costat Raval. Seguidament, es farà una segona fase d’obres en què s’abordarà el carrer de Tamarit i les places del Raval.

Un cop s’hagi executat el projecte de reurbanització i les obres estiguin acabades, es treballarà en la governança de l’espai. La gestió posterior tindrà en compte els usos que en faci la ciutadania i les noves dinàmiques de funcionament de la ronda.

Antecedents

La transformació de la Ronda de Sant Antoni és un projecte que ha anat tenint interacció tant amb la remodelació del Mercat de Sant Antoni, com amb la Superilla que s’ha dissenyat al barri. Per aquest motiu, la Ronda ha estat un tema ben present als processos participatius que han acompanyat aquestes dues transformacions.

De forma més concreta, durant el 2017 i 2018 es van realitzar sessions informatives obertes al veïnat, una per cada un dels districtes. A l’Eixample, en el marc del Consell de Barri del mes de desembre de 2017; i a Ciutat Vella, una trobada oberta al febrer de 2018. Igualment,  amb l’objectiu d’atendre als comerços i al veïnat més proper a la Ronda, es van realitzar dues sessions de treball durant el març de 2018 per compartir i debatre la proposta amb entitats i associacions de l’àmbit del projecte. Aquestes sessions van servir per copsar l’opinió de tots els agents implicats i es van recollir les serves propostes per tal de tenir-les en compte en la redacció del projecte.

En aquest sentit, durant el 2022 i 2023 s’han realitzat diverses sessions amb entitats de l’àmbit i sessions de debat obertes a la ciutadania per tal de resoldre dubtes i inquietuds i recollir propostes de millora en l’aplicabilitat d’aquesta transformació.

Documentació:

Sessió de la Comissió de Seguiment de les Obres (30/10/2024):

 

Sessió de la Comissió de Seguiment de les Obres (06/06/2024):

 

Sessió informativa d'inici de les obres​ (11/12/2023):

 

Sessió de retorn (06/02/2023):

 

Sessió de retorn (19/01/2023):

 

Sessió informativa i de debat (15/12/2022):

 

Sessió informativa i de debat (24/11/2022):

 

Sessió informativa (27/05/2021):

 

Sessió informativa (27/11/2018):

 

Sessió informativa (10/11/2018):

 

Segona sessió de treball (22/03/2018):

 

Primera sessió de treball (07/03/2018):