25/01/2024 - 16:40
Digital. El cicle «Créixer entre pantalles? Educació, tecnologies i democràcia» tindrà lloc entre els mesos de febrer i juny de 2024.
El cicle «Créixer entre pantalles? Educació, tecnologies i democràcia» tindrà lloc entre els mesos de febrer i juny de 2024.
La proliferació de pantalles i dispositius digitals en la vida quotidiana d’infants i adolescents ha suscitat interrogants sobre els efectes de la tecnologia en el seu desenvolupament. L’ús precoç de la tecnologia planteja inquietuds i busca reflexionar sobre els límits del model actual de digitalització.
El cicle “Créixer entre pantalles? Educació, tecnologies i democràcia” proposa explorar els desafiaments i les reflexions a l’entorn de la digitalització en etapes primerenques i de creixement, amb un enfocament crític i de drets digitals. Serà un debat obert i participatiu que tindrà lloc al Canòdrom entre els mesos de febrer i juny del 2024.
Educació sota un monopoli tecnològic
El cicle es posarà en marxa el dijous 1 de febrer, de 18.00 a 20.00 hores, amb la sessió “OMG, pantalles! Tecnologies al servei de qui?”. En aquesta primera sessió s’abordarà el model de digitalització actual a les escoles i com està afectant la interacció dels i de les més joves amb el món. Quin model tecnològic hi ha darrere de la situació actual? Com s’està fent?
Serà una sessió per entendre aquesta problemàtica i endinsar-s’hi, amb Tamara Fernández, de la plataforma Adolescència Lliure de Mòbil del Poblenou; Mercè Botella, de la cooperativa sense ànim de lucre Som Connexió; Sandra Gómez , de la Fundació Ferrer i Guàrdia, i amb la iniciativa Fembloc, línia d’atenció a les violències masclistes digitals.
Els impactes en la salut
Un altre aspecte crucial és l’impacte en la salut de les persones en edats primerenques i de creixement. La preocupació creixent per la salut mental, la qualitat del son i l’exposició constant a les pantalles electròniques serà un altre dels temes centrals del cicle. Com podem equilibrar l’accés a la tecnologia amb un desenvolupament físic i mental saludable?
Segons l’Observatori de la Infància, les estadístiques del 2023 mostren que el telèfon intel·ligent és el dispositiu amb més presència, amb una mitjana de 2,8 dispositius a cada llar. Malgrat això, l’OMS aconsella evitar l’exposició dels infants de menys de 2 anys a les pantalles, ja que la sobreexposició pot conduir a diversos problemes de salut.
El futur de la digitalització a l’escola en mans de les ‘big tech’
La integració de la digitalització a les escoles planteja interrogants sobre com la tecnologia s’incorpora a l’entorn educatiu. Aquesta transformació, liderada per grans empreses tecnològiques (big tech) com Google i Microsoft, ha generat preocupacions sobre l’extracció massiva de dades, característica del capitalisme de la vigilància. Com s’inclou el model actual de digitalització a les escoles?
Bretxes i desigualtats digitals
L’International Computer and Information Literacy Study (ICILS, 2018) destaca que només el 21% d’estudiants mostren autonomia en tasques digitals, cosa que planteja qüestions sobre les estratègies educatives cap a una ciutadania digital. És crucial avaluar si la digitalització està eliminant o consolidant noves bretxes digitals. Com s’estan abordant aquestes bretxes? Tenen infants i joves un accés equitatiu a la tecnologia i a les oportunitats que ofereix?
La veu dels i de les protagonistes
Per enriquir el debat, el cicle també busca entendre les perspectives de la gent jove, identificar els reptes i les oportunitats i crear un entorn digital que satisfaci les seves necessitats. Organitzarem una sessió de cocreació amb adolescents de diverses escoles de la ciutat.
Informació del cicle:
- Dijous, 1 de febrer: “OMG, pantalles! Tecnologies al servei de qui?”
- Març: “Salut 2.0: claus d’una vida digital saludable”
Pròximament més informació.
- Abril: “Reptes i desafiaments per a una escola digital i democràtica”
Pròximament més informació.
- Maig: “A l’aula i més enllà: desigualtats i digitalització”
Pròximament més informació.
- Juny: “La mirada dels i de les adolescents: una diagnosi col·laborativa” (sessió tancada)
Aquesta sessió es fa tancada, amb centres educatius del barri del Congrés i els Indians.