L’entesa amb el grup municipal d’ERC permet tramitar de manera immediata els projectes d’urbanització de l’avinguda Diagonal i tanca el conveni amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) sobre l’execució de les obres per unir el tramvia i la posterior gestió pública de l’explotació de la xarxa tramviària. Les obres d’urbanització del primer tram, un pas previ a la unió del tramvia, començaran la tardor del 2021.
S’ha establert un conveni que determina els compromisos de cada Administració pública i de l’ATM per fer possible, amb la inversió necessària, la connexió del tramvia per la Diagonal. Amb l’ATM s’ha arribat a un acord per finançar el primer tram de la connexió del tramvia per la Diagonal, entre Glòries i Verdaguer, i per executar la segona fase una vegada s’acabin les obres del primer tram. També s’ha establert el compromís de garantir un sistema de gestió pública de la xarxa tramviària. Les obres de la primera fase de la connexió del tramvia tenen un cost de 56 milions d’euros. Aquest conveni es debatrà i votarà en el Ple municipal del mes de desembre.
Dos projectes d’urbanització de la Diagonal
A la Comissió d’Ecologia Urbana, Urbanisme i Mobilitat s’ha aprovat la tramitació dels dos primers projectes d’urbanització de la Diagonal, un pas previ a la unió de la xarxa tramviària. Un dels projectes comprèn el tram de la Diagonal que va del passeig de Sant Joan al carrer de Los Castillejos i es divideix en dos trams. D’una banda, entre el passeig de Sant Joan i el carrer de la Marina, en què al tronc central de l’avinguda s’instal·laran la plataforma tramviària i un carril bici bidireccional i també s’ampliaran les voreres laterals de 3 a 7,5 metres. La circulació del trànsit privat es reduirà a dos carrils per sentit, que se situaran als laterals de l’avinguda.
D’altra banda, entre els carrers de la Marina i Los Castillejos s’hi mantindran la rambla central i el carril bici bidireccional, s’hi ampliaran les franges verdes a 1,5 metres, les calçades laterals tindran un carril de circulació i les voreres s’ampliaran de 3 a 7,5 metres.
El segon dels projectes previstos consisteix en la urbanització d’una part del parc de la Canòpia de la plaça de les Glòries, amb una superfície de 40.725 metres quadrats, per on passarà el tramvia. Serà un gran espai accessible i obert, que millorarà la connectivitat entre els barris de l’entorn i que inclourà un intercanviador de transport públic, pèrgoles fotovoltaiques, jardins i espais de biodiversitat.
El pressupost dels dos projectes suma un total de 56,2 milions d’euros i es preveu que les obres comencin la tardor del 2021.