Comencen les obres del pont de Santander per fer-lo accessible i segur i unir els barris

19/09/2022 - 10:31

El pont passarà a tenir voreres de fins a 4,5 metres, un carril bici per banda, un nou pas de vianants i un carril de circulació per sentit, i es plantarà una cinquantena d’arbres a tot l’àmbit d’actuació per incrementar el verd

El pont passarà a tenir voreres de fins a 4,5 metres, un carril bici per banda, un nou pas de vianants i un carril de circulació per sentit, i es plantarà una cinquantena d’arbres a tot l’àmbit d’actuació per incrementar el verd

S’inicien les obres en la infraestructura perquè s’hi pugui anar a peu i amb bicicleta i per recosir els barris de la Verneda i la Pau i el Bon Pastor

El pressupost serà d’uns 10,8M€ i la durada dels treballs d’uns 17 mesos, i es donarà resposta a una reivindicació històrica dels veïns i veïnes, que van dur al plenari una iniciativa ciutadana per reclamar la rehabilitació

Tret de sortida a l’esperada reforma del pont del carrer de Santander. L’Ajuntament comença aquest dilluns les obres per renovar el pont amb l’objectiu d’apropar els barris de la Verneda i la Pau i el Bon Pastor, fer l’espai públic més accessible i inclusiu i permetre els desplaçaments a peu i amb bicicleta a través d’aquesta infraestructura

L’actuació és un deute històric que la ciutat té amb els veïns i veïnes del propi carrer de Santander i del voltant. A dia d’avui, el pont només admet el pas de vehicles i la passera adjacent no és accessible per a persones amb mobilitat reduïda. Amb la intervenció, el que fins ara ha sigut un mur entre els districtes de Sant Andreu i Sant Martí passarà a ser un nou pont accessible, segur i permeable que promourà l’anar a peu i en bicicleta i farà de ròtula entre barris.

El projecte té un pressupost d’uns 10,8 milions d’euros –cofinançats amb recursos del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER)–, i es preveu que estigui enllestit al cap d’uns 17 mesos.

El pont de Santander tindrà voreres d’entre 3,3 i 4,5 metres –l’amplada variarà segons l’àmbit–, un carril bici unidireccional a cada banda, un nou pas de vianants i un carril de circulació per sentit. Per poder ubicar-hi aquests elements es construiran unes passeres adjacents al pont actual i s’aconseguiran espais més generosos. A més, es reduirà sensiblement el pendent actual del carrer per fer-lo accessible, amb un pendent màxim del 6%. I es plantarà una cinquantena d’arbres nous i parterres en tota l’actuació, s’incorporarà mobiliari urbà, es renovarà la xarxa d’enllumenat i semàfors, la xarxa de reg i els serveis, es millorarà el drenatge de les aigües pluvials i s’instal·laran punts wifi.

Pel que fa a les afectacions al trànsit, variaran en funció de l’avenç de l’execució de les obres. Les més visibles vindran a partir de mitjan novembre, i durant l’estiu de l’any vinent està previst un tall total del trànsit de vehicles pel pont. En tot moment es prendran les mesures necessàries per informar el veïnat i minimitzar les molèsties.

Una iniciativa ciutadana que va arribar al plenari

Aquesta reforma s’ha tirat endavant també gràcies a la mobilització veïnal. El Plenari del Consell Municipal va aprovar per unanimitat el desembre del 2019 una proposta d’iniciativa ciutadana perquè el Govern municipal comencés els tràmits per al projecte de construcció del pont.

La iniciativa es va poder presentar gràcies a les 4.458 signatures vàlides que s’havien recollit per demanar-ne la rehabilitació, seguint el que estableix el Reglament de participació ciutadana. Es va impulsar a través de la comissió promotora, formada per l’Associació de Veïns i Veïnes Sant Martí de Provençals, l’Associació de Veïns i Veïnes Trajana, l’Associació de Veïns La Palmera Centro, AVV La Pau i l’AVV Verneda Alta. I dos dels promotors la van defensar davant dels regidors i regidores.